Pages

יום חמישי, 8 בינואר 2009

מילון מונחים: מדינות הבריק (BRIC)

מדינות הבריק "BRIC" הן ראשי תיבות בכלכלה בינלאומית המתייחסות אל המדינות ברזיל, סין, הודו ורוסיה (לפי האות הראשונה בלעז) בהקשר של צמיחה כלכלית במאה ה-21. המונח הומצא על ידי הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות גולדמן זאקס, ג'ים אוניל. הרעיון המרכזי מאחורי ראשי התיבות היה לתאר את התחזית כי ארבע המדינות הן בעלות פוטנציאל הצמיחה הכלכלי הגדול בעולם במחצית הראשונה של המאה ה-21. וכי התוצר המשותף החזוי של ארבעתן בשנת 2050 יהיה גדול יותר מאשר מהתוצר המשותף של מדינות ה-G7 (הכלכלות הוותיקות) באותה שנה. מאז פרסום הדו"ח פורסמו מספר וריאציות והצעות מתחרות שטענו כי יש להוסיף כלכלות נוספות לתחזית, כלכלות כמו דרום אפריקה, ניגריה, מקסיקו, אינדונזיה וקוריאה (במידה ותתאחד למדינה אחת).

מרעיון למציאות
מה שהתחיל כרעיון אקדמי או חצי אקדמי, הפך מהר מאד לפורום פעיל במציאות. כאשר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אימץ את הרעיון שהועלה בדו"ח ויזם פסגה משותפת למנהיגי המדינות במטרה לקדם ולהאיץ את תהליך הצמיחה, מפגש שזכה לשם "פסגת הבריק". המפגש מתקיים מדי שנה ומתחרה באופן ישיר בפסגת ה-G8 המסורתית של מדינות המערב. בשנת 2010 צורפה גם דרום אפריקה לפסגה כנציגת היבשת השחורה. פרשנים רבים טוענים שהקמת "פסגת הבריק" הייתה בין הסיבות העיקריות לירידה בחשיבות פסגת ה-G8, ועליית ה-G8+5 ופורום ה-G20.

ביקורת
ביקורת רבה נמתחה על רעיון מדינות הבריק, כלכלנים רבים טענו כי כל התאוריה של אוניל מניחה כי הצמיחה הקיימת היום באותן מדינות תמשך ללא הפרעה במשך ארבעה עשורים, מה שאינו מתיישב עם צמיחה של כלכלות אחרות בהיסטוריה ועם מודלים כלכליים שמנבאים צמיחה. בנוסף ביקורת פוליטית ידועה שנשמעת על התאוריה היא שסין מהווה יותר מחמישים אחוז מתוצר של מדינות הבריק ובלעדיה הקבוצה חסרת משמעות. מכאן שיש לשים דגש אך ורק על כלכלת סין ולהתעלם משאר המדינות בגוש מלבד אולי הודו. ביקורת נוספת שנשמעת היא על הבחירה בברזיל כנציגה של יבשת אמריקה ולא מקסיקו. זאת למרות שתחזיות כלכליות רבות חוזות כי מקסיקו, במיוחד עקב קרבתה לארצות הברית והסכם הסחר החופשי (NAFTA) תהייה הכלכלה העשירה ביותר באמריקה הלטינית ולא ברזיל.



ערך זה עודכן בינואר 2011

תגובה 1:

יוסי אבו אמר/ה...

אני חושב שמדינות הבריק הוכיחו שיש להם משהו מעבר לשאר המדינות במשבר הכלכלי האחרון כאשר הן הושפעו ממנו בצורה מופחתת

הוסף רשומת תגובה