Pages

יום שני, 5 בינואר 2009

מילון מונחים: תגובת שרשרת (Chain Ganging)

תגובת שרשרת (Chain Ganging) הינה מושג ביחסים בינלאומיים המנסה להסביר כשל בתאוריית מאזן הכוחות. לעומת כשלים אחרים בתאוריית מאזן הכוחות כדוגמת: באנדוואגונינג (Bandwagoning) ובאקפאסינג (Buck Passing), תגובת שרשרת אינה מדברת על כשל באיזון עצמו, אלא דווקא על איזון מוצלח שיוצא משליטה.

תגובת שרשרת מדברת על מקרים בהם מדינות דווקא פועלת על פי צו המערכת ומאזנות אחת את השנייה, אבל מכיון שהן אינן יכולות לאזן באופן עצמאי אל מול שאר המדינות הן משתמשות באיזון חיצוני (איזון באמצעות בריתות עם מדינות אחרות). כך נוצר מצב בו העולם מתחלק למספר גושים בו חבורת מדינות רבות הקשורות כולן אחת לשנייה. כתוצאה מכך מספיק ששתי מדינות מגושים שונים יכנסו למלחמה כדי שכל שאר המדינות יאלצו להיכנס לאותה מלחמה. זאת למרות ששאר המדינות אינן מעוניינות באותה מלחמה ואינן קשורות לסכסוך שפרץ.

הטרגדיה במודל תגובת השרשרת היא שלמרות שהמדינות ביצעו כביכול פעולות הגנתיות ואיזנו אחת מול השנייה בכדי לדחות את המלחמה, המלחמה פרצה בכל זאת. עקב סיבה זאת חוקרים המאמינים בתאוריית מאזן הכוחות, מתנגדים לפעולות של מדינות המשתמשות באיזון חיצוני וטוענים כי איזון פנימי הוא הדרך היעילה והיחידה לאזן במערכת הבינלאומית.


הדוגמה המפורסמת ביותר למלחמה שפרצה עקב תגובת שרשרת היא מלחמת העולם הראשונה כאשר לפניה כל מדינות אירופה היו כבולות במערכת בריתות מסועפת אחת עם השנייה וסכסוך מקומי בין סרביה לאימפריה האוסטרו-הנוגרית הפעיל את תגובת השרשרת שהובילה למלחמת העולם.

מקור השם באנגלית (Chain Ganging), הוא מתופעה שהייתה ידועה בתקופת העבדות בארצות הברית בה היו כובלים עבדים רבים אחד אל השני ומענישים את כולם במקרה ואחד מהם ביצע עברה. בעברית אין למושג משמעות נסתרת מסויימת. 

תגובה 1:

יוסי אבו אמר/ה...

אתה מסביר מונחים ביחסים בינלאומיים בצורה מעולה. תודה.

הוסף רשומת תגובה