Pages

יום שישי, 9 בינואר 2009

מילון מונחים: ארבעת הנמרים האסייתיים

ארבעת הנמרים האסייתיים (Four Asian Tigers) הוא כינוי בכלכלה פוליטית בינלאומית לארבעת הכלכלות של הונג קונג, טייוואן, סינגפור וקוריאה הדרומית. הכינוי בה לציין את תהליך הצמיחה המהיר שעברה כל אחת מן המדינות שהצליחה בתהליך של מספר עשורים בלבד (שנות ה-60 עד שנות ה-90) להפוך ממדינות מתפתחות למדינות מפותחות. לא ברור מדוע השתרש בעברית הביטוי נמר ולא טיגריס המופיע בכינוי המקורי באנגלית.


אחד המאפיינים המיוחדים של "הנמרים" הוא הדרך הדומה בה עשו המדינות את תהליך המעבר. תהליך המכונה בכלכלה פוליטית, Import Substitution Industrialization (ISI). תהליך זה מתאפיין בעיקר בהשקעה עצומה בחינוך, בקניית אגרות חוב של ממשלת ארצות הברית בשיעורי חיסכון גבוהים של האוכלוסייה ובמיוחד בהפיכת המשק למוטה יצוא, כאשר יעדי היצוא העיקריים נמצאים בעולם המערבי ומתרכזים במוצרים מוגמרים מורכבים.

נמרים נוספים
מאז שנות התשעים מנסות כלכלות מתפתחות רבות בעולם לחקות את התהליך אותו עברו ארבעת הנמרים, עד כה ללא הצלחה ממשית. כאשר הכלכלות שהצליחו לחקות בצורה הטובה ביותר את "הנמרים" הן אינדונזיה, הפיליפינים, מלזיה ותאילנד מה שזיכה אותן בכינוי "ארבעת גורי הנמרים" (Cub Economies). למרות שישן כלכלות אחרות בעולם שהצליחו לעשות את המעבר מכלכלה מתפתחת לכלכלה מפותחת, מדינות כמו אירלנד, המדינות הבלטיות, איסלנד וצ'ילה אף אחת מכלכלות אלו לא עשתה שימוש באותם צעדים שעשו "ארבעת הנמרים" ולכן לא נוהגים לתת להן את הכינוי נמרים ומשתמשים בכינוים אחרים.

תגובה 1:

גז טבעי מחיר אמר/ה...

הודו ופקיסטן היוו בזמנו גם מתמודדות להיות נמרים אסייתים. להפתעתי, הייתה בעולם הרגשה שדווקא פקיסטן היא זו שתיהיה הנמר האסייתי הבא כיוון שהיא נהנתה בזמנו מקשרים ענפים עם ארה"ב בזמן שהודו הייתה יותר קשורה לברה"מ ועד שנת 91 לא הייתה מעצמה כלכלית. ב91 הממשלה בהודו לקחה צעד לכיוון ליברליזציה והפסקת הimport substitution.

הוסף רשומת תגובה