Pages

יום שבת, 31 בינואר 2009

מילון מונחים: ששת העקרונות של הריאליזם הפוליטי (הנס מורגנטאו)

ששת העקרונות של הריאליזם הפוליטי (Six Principles of Political Realism) הם ששת עקרונות היסוד של הפוליטיקה הבינלאומית שהוצגו בספרו של הנס מורגנטאו "פוליטיקה בין האומות". העקרונות היו ניסיון ראשון לטעון ל"מדעיות" של הפוליטיקה וליכולת להפוך אותה לתחום מחקר אקדמי עם עקרונות מחקר ברורים ומדעיים.

ששת העקרונות השפיעו רבות על המחקר והיו אחד הזרזים להתרחבות וגדילה בביקוש בלימודי הדיפלומטיה והיחסים הבינלאומיים באקדמיה, ובהשתלטות של טענת ה"מדעיות" של הפוליטיקה הבינלאומית על מדינות החוץ, הפוליטיקה והשיח בארצות הברית.

ששת העקרונות הם:

1.  ריאליזם פוליטי סבור כי הפוליטיקה הבינלאומית, כמו כל תחום אחר במדעי החברה, נשלטת על ידי חוקים אובייקטיביים להם יש שורשים בטבע האנושי.

2.   אינטרסים של שחקנים מוגדרים במונחי עוצמה, מעניקים סדר ומדרג רציונלי והופכים את המחקר התיאורטי של הפוליטיקה לאפשרי.

3.     הגדרה של אינטרסים ועוצמה משתנה בהתאם לזמן ולמקום אבל אין היא משנה את חשיבותן בהבנת הפוליטיקה.

4.      ישנה הכרה כי מוסר הוא מושג בעל חשיבות, כמו כן ברור שיש עימות תמידי בין מוסר לבין אינטרסים. אך בפוליטיקה הבינלאומית אין חשיבות לשיקולי המוסר בהשגת האינטרסים.

5.   המוסר אינו מושג אוניברסלי, כול אומה מפרשת את המוסר בצורה שונה לכן אסור להניח כי מוסר אחד עדיף על מוסר אחר.

6.     פוליטיקה צריכה להיות תחום מחקר אוטונומי עקב כך שניתן לעשות את ההבחנה בין שיקולים המשפיעים עליה לבין שיקולים חיצוניים. לכן כמו שכלכלה ומדעי חברה אחרים הם תחום מחקר אוטונומי כך צריך להתייחס גם לפוליטיקה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מדויק

הוסף רשומת תגובה