Pages

יום שני, 12 בינואר 2009

מילון מונחים: וטו יחידתי

וטו יחידתי (Unit Veto) הוא מושג ביחסים בינלאומיים הבא לתאר מצב בו במערכת הבינלאומית יש צורך בהסכמה של כלל המדינות לביצוע מהלכים. המושג הוטבע לראשונה על ידי מורטון קפלן בשנת 1957 כחלק ממודל תאורטי המדבר על מאזן כוחות.

לפי המודל של קפלן ישנם רק 6 סוגים של יחסי כוחות בהם מתקיים מאזן כוחות במערכת הבינלאומית, כאשר וטו יחידתי הוא אחד מאותם 6 סוגים. מערכת של וטו יחידתי הינה מערכת שבה כל המדינות מחזיקות בנשק גרעיני, עקב כך לכל אחת מהן יש יכולת בטוחה וודאית להשמיד את שאר המדינות. מערכת שכזו יוצרת מצב בו יש צורך מובנה בהסכמה של כל המדינות בניהול העולם וזאת מכיוון שמספיק שאחת מן המדינות אינה מרוצה מהמצב הקיים והיא תאיים בהשמדת השאר.

במהלך השנים חוקרים רבים הצטרפו לדעתו של קפלן וטענו כי לעומת הדעה הרווחת כי נשק גרעיני בידי מדינות הוא מסוכן לקיום עולם, נשק גרעיני דווקא מייצב את המערכת הבינלאומית ותפוצה רבה ממנו תרחיב את השלום העולמי. תאוריה זאת זכתה לשם "השלום הגרעיני".

תגובה 1:

מאגרי הגז בישראל אמר/ה...

תיאורייה מעניינת ביותר. אכן יש להרתעה גרעינית יכולת שיכולה לא לדרדר לחימה ולייצב את המערכת הבינלאומית. המקרה של ישראל הוא מעניין מאוד ביחס לתיארויה הזאת - בלי להכנס לאם יש או אין נשק גרעיני, זה ברור שישראל רוצה שיהיה לה אפקט הרתעה גרעיני, האם זה מונע ממדינות אויב לתקוף את ישראל?

הוסף רשומת תגובה