Pages

יום חמישי, 18 בפברואר 2010

ארצות הברית רוצה להיות צרפת

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הודיע השבוע על הקצבת 8 מיליארד דולר כדי לקדם בניית כורים גרעינים חדשים בארצות הברית. על פי הנאום שנשא אובמה בעת ההכרזה על התוכנית החדשה העתיד האמריקאי יקבע על ידי מה שהאומה האמריקאית  תדע לייצר ולייצא בעצמה ולא על ידי מה שהיא תדע לייבא.

קצת היסטוריה, ארצות הברית הפסיקה לייצר כורים גרעיניים בשנות השבעים, עם תחילת תקופת ממשלו של הנשיא ג'ימי קרטר. קרטר שהיה הנשיא בעל הדעות השמאליות ביותר בהיסטוריה האמריקאית התנגד התנגדות בסיסית לרעיון הטכנולוגיה הגרעינית, גם כאשר היא משמשת לצורכי שלום. אל ההתנגדות העקרונית הזו התווספה ב 28 במרץ 1979 תאונת אי שלושת המילין, שהביא לגל אנטי גרעיני בארצות הברית (למרות שאיש לא נפגע באותה תאונה) שלבסוף הביא להחלטה על הפסקה גורפת של בניית כורים גרעיניים בארצות הברית. כאשר גם ממשלים רפובליקנים שהחליפו את ממשל קרטר כדוגמת רייגן ובוש האב המשיכו את הקו של קודמו.

בעקבות ארצות הברית הפסיקו רוב מדינות המערב לבנות כורים גרעינים למעט מדינה אחת, צרפת. צרפת שלא התרגשה מהמגמה החדשה שסימן הנשיא קרטר ומהתאונות הגרעיניות שהתרחשו בארצות הברית ובברית המעוצות, סירבה לוותר על הטכנולוגיה הגרעינית שבידיה, ולעומת שאר המדינות שיפרה אותה שוב ושוב כדי להביא אותה לשלמות. כיום 80 אחוז מהחשמל בצרפת מיוצר מאנרגיה גרעינית, בעוד כמות התאונות הגרעיניות בהיסטוריה הצרפתית היא אפס.

העצמאות האנרגטית הייחודית של צרפת הפכה לקנאה בשאר מדינות אירופה ובארצות ברית, במיוחד על רקע עליית מחירי האנרגיה בשנים האחרונות. צרפת היא המדינה היחידה שכמעט ולא מושפעת מגחמותיה של השכנה הגדולה ממזרח רוסיה, וצינורות הגז שלה המגיעים כמעט לכל בית אירופי. וגם אינה נדרשת לרצות מנהיגים רודניים במזרח התיכון ובצפון אפריקה היושבים על חביות נפט ענקיות. ובדיוק את העצמאות הזו רוצה אובמה גם עבור ארצו.

גם ישראל לא זרה בתהליך ורק לפני חודש המליצו דוקטור עוזי עילם, יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית לשעבר, וועדה של מומחים לאנרגיה לממשלת ישראל להתחיל בתהליך של העברת המשק הישראלי לאנרגיה גרעינית. עכשיו רק נקווה שהממשלה תקשיב לקולות המגיעים מהיבשת הרחוקה ותרכב גם היא על הגל האמריקאי.



לתגובות במייל: עומר גנדלר                                               Comments By Email Omer Gendler

2 תגובות:

נמרוד ברנע אמר/ה...

משעשע שהפוסט מקשר בין ג'ימי קרטר שהפסיק את בנייתם של הכורים הגרעינים בארה"ב לבין ברק אובמה שהחליט להשקיע בהם.
תיארת את קרטר כנשיא השמאלני ביותר של ארה"ב - ורבים בימין האמריקאי מציגים אותו כיותר שמאלני ו\או קיצוני מקרטר ועסוקים בהשוואות אליו.

אחד הנתונים המעניינים גבי כורים גרעיניים היא שכיום ניתן לבנות רק 9 כורים במקביל ולמעשה מעולם לא נבנו יותר משישה כורים במקביל.

לפני כמה שנים ביקר באזור נשיא צרפת ניקולא סרקוזי והוא חתם עם הירדנים הסכם לבניית כורים גרעיניים בצרפת.

יש לקוות שנמהר בישראל לאמץ אץ הגישה הזו - הזמן אוזל והמלאכה רבה.

Omer אמר/ה...

זה נכון שהימין האמריקאי מציג את אובמה כנשיא השמאלי ביותר בהיסטוריה. אבל הם שוכחים הבדל אחד, קרטר היה אידיאליסט, והוא הלך עם האמת שלו עד הסוף ובגלל זה איבד בסוף את הנשיאות, אובמה הוא ריאליסט ואין לו בעיה לסטות לפעמים מהדרך "המקובלת" על השמאל במידה וזה משרת את האינטרסים שלו.

הוסף רשומת תגובה