Pages

יום ראשון, 7 באוגוסט 2011

עשר עובדות על החוב האמריקאי

לאור הורדת דירוג האשראי של ארצות הברית, הפעם עשר עובדות על החוב האמריקאי


החוב האמריקאי הוא 14.3 טריליון דולר, במילים אחרות כדי להחזיר את החוב העצום כל אזרח אמריקאי יאלץ לשלם כ-46,000 דולר, 1000 דולר יותר מהשכר החציוני בארצות הברית שעומד על 45,100 דולר לשנה.

למרות הדעה הרווחת כי רוב החוב האמריקאי הוא לממשלת סין והיא תשתמש בחוב זה כדי לפגוע בכלכלת ארצות הברית. בפועל רק 7 אחוז מהחוב האמריקאי הוא לסינים, כאשר היפנים הנמצאים במקום השני מחזיקים ב-5 אחוז מהחוב. למען האמת, רוב הגופים הזרים המחזיקים באגרות חוב אמריקאיות הן בעלות בריתה של ארצות ברית, כמו יפן, בריטניה, שוויץ, טאיוואן, ומדינות האיים הקאריביים ולא יריבים פוטנציאליים כמו סין או רוסיה.  

החוב האמריקאי גדול כל כך שהוא שווה לחוב הלאומי המשותף של כל מדינות ה-OECD  יחד.


מה זה 14 טריליון דולר? אם אדם רגיל היה מבזבז כל שנייה דולר אחד, היה לוקח לו 434,000 שנים כדי לבזבז 14 טריליון דולר. אם היו מחברים 14 טריליון דולר בשטרות של דולר אחד זה לזה ליצירת שרשרת נייר, היה אפשר להקיף את כדור הארץ מאות פעמים בעזרת אותה שרשרת.

החוב האמריקאי גדול פי שתיים מאשר התוצר הלאומי של כל מדינות יבשת אפריקה דרום ומרכז אמריקה יחד.

למרות שנהוג לחשוב כי השמאל הכלכלי (הדמוקרטים) הוא שמעלה את החוב כדי לממן פרוייקטים סוציאליים בעוד שהימין הכלכלי (הרפובליקנים) הוא שמוריד אותו בגלל מדיניות שמרנית, מה שנכון לגבי רוב מדינות העולם. בארצות הברית הסיפור דווקא הפוך. מאז מלחמת העולם השנייה ועד שנת 1981 כל הממשלים הורידו את החוב הלאומי שנה אחרי שנה. בשנת 1981 רונלד רייגן ואחריו בוש האבא שילשו את החוב הלאומי, ממשל קלינטון תיקן את המגמה לאחור וקיצץ טריליון דולר מהחוב, אך מאז גם בוש הבן וגם ברק אובמה רק מגדילים את החוב מחדש.

הצורך האמריקאי בהלוואות גדול כל כך, שהביקוש לאותם הלוואות ברחבי העולם אינו עומד בקצב ולכן ארצות הברית מלווה כסף לעצמה על ידי שימוש בבנק המרכזי

החוב הלאומי לפי נשיאים
במונחים של חוב לאומי לתוצר החוב האמריקאי הוא 100 אחוז, לעומת שאר מדינות העולם המפותח מדובר במקום טוב באמצע. לשם השוואה ביפן החוב הוא 200 אחוז, בגרמניה 80 ובלוקסמבורג 20.

היכולת של ארצות הברית לגבות חובות תלויה בתקרת החוב שמאשר הקונגרס עליה אפשר לקרוא בהרחבה כאן

החוב הלאומי של ארצות הברית מלווה אותה מאז הקמתה והולך יד ביד עם המלחמות בהן היא לוקחת חלק. הפעם הראשונה שארצות ברית נאלצה להלוות כספים היו במלחמת העצמאות מול הבריטים כדי לממן את הוצאות המלחמה. מאז פעלה ארצות הברית להורדת החוב אך מלחמת 1812 גרמה לעלייה מחודשת של החוב. ארצות הברית כמעט והחזירה את כל חובותיה אך מלחמת האזרחים אילצה אותה להיכנס לחובות מחדש, כך קרה גם בתקופות שלפני ואחרי מלחמת העולם הראשונה והשנייה. הפעמים היחידות שבהן החוב הלאומי טיפס ללא קשר למלחמה היו השפל הגדול, שנות השמונים (אם מתעלמים מהמלחמה הקרה) והשנים האחרונות.