Pages

יום ראשון, 18 בדצמבר 2011

הליגה השישית באירופה ? יצאתי לבדוק


כולם זוכרים את הציטוט הנבחר של יושב ראש התאחדות הכדורגל בישראל אבי לוזון, כי הליגה הישראלית היא הליגה השישית ברמתה באירופה. הרבה גבות הורמו בעקבות האמירה ומדורי הפרשנות התמלאו בביקרות לגביה אבל דווקא עכשיו אחרי שמכבי חיפה הודחה מהליגה האירופאית וישראל נשארה ללא נציגות נוספות במפעלים של היבשת, באחת העונות השחורות מהצלחות אי פעם. בזמן שהמחזורים הסדירים בליגת העל רושמים את נתוני הרייטינג הנמוכים בהיסטוריה, והמגרשים ריקים מקהל ביציאים החלטתי לבדוק סטטיסטית את הטענה של יושב ראש ההתאחדות. ולראות בצורה מחקרית או לפחות אובייקטיבית האם באמת אנחנו מקום שישי, שש עשרה או אולי אפילו שישים.

אז נתחיל מהסוף. איזה מקום הגיעה הכדורגל הישראלי אתם שואלים? אז לפי שיטת המדידה שהציג עוד מעט, מקום 22, זאת במידה ולוקחים בחשבון גם ליגות משנה בכל מדינה ומדינה. ללא אותן ליגות, עלתה הליגה שלנו בשתי מקומות למקום 20. אמנם עדיין בחצי העליון של הליגות באירופה אבל בטח שלא בצמרת, בטח שלא בעשרת הראשונים ובטח שלא הליגה השישית באירופה.

איך נעשתה הבדיקה
בשבועות האחרונים אספתי נתונים על הליגות האירופאית בשנים האחרונות. חילקתי את הציון הסופי של כל ליגה למספר קטגוריות ולבסוף סכמתי את כולן לציון משוקלל.

הקטגוריה הראשונה בדקה את כמות הצופים הממוצעת למשחק בכל ליגה וליגה. בעוד בליגה שלנו ההתאחדות מדווחת על 3939 צופים בממוצע למשחק (מקום 33 באירופה) בליגות הבכירות של אירופה אפשר לאתר ליגות עם 20,000, 30,000 ואף 40,000 צופים בממוצע לאורך כל העונה (אצלנו לפי נתוני ההתאחדות גם משחק עונה לא עבר את ה-17,000). רק כדי להדגיש את כמה הליגה שלנו מפגרת אחרי ליגות אחרות באירופה בכמות אוהדים למשחק. אז בליגה השנייה באנגליה מגיעים 17,000 אוהדים בממוצע ובליגה השנייה של גרמניה 15,000, כמעט פי חמש מהליגה הקטנה שלנו, ושוב למי שפספס את ההדגשה מדובר בליגה השנייה באותן מדינות ולא בליגה הבכירה. אם זה לא מספיק, אז בליגה השלישית באנגליה מגיעים בממוצע 7500 אוהדים למשחק, כמעט פי שתיים מהליגה שלנו. אבל תגידו טוב אנגליה וגרמניה הן מדניות ענק, לונדון לבדה מאוכלסת יותר מכל מדינת ישראל. נכון, אבל לא צריך להיות מדינה גדולה עם הרבה תושבים כדי למשוך אלפי אוהדים לכל משחק ומשחק. בבלגיה שאוכלוסייתה יותר דומה לשלנו, מגיעים 12,000 בממוצע למשחק, בהולנד 14,000, ובפורטוגל 10,000. בסקוטלנד ובשווייץ שכבר קטנות מאיתנו באוכלוסייה מגיעים 14,000 ו- 11,000 בהתאמה. את רשימת הצופים המלאה באירופה אפשר לראות בקישור הזה.

הקטגוריה השנייה שבחרתי היא קטגוריה פחות אובייקטית הקשורה לציון מתקבל ותחושה, והיא טיב האצטדיונים. הרי ברור לכולנו שהרבה יותר כיף לראות משחק בקאמפ נואו שבברצלונה מאשר בקופסא שבנתניה, ולכן ההנחה היא שככל שבליגה יהיו יותר מתקנים ברמה גבוהה גם העניין והרצון להגיע למגרשים יעלה בהתאם. למזלי לא מסובך מדי לקבוע את טיבם של המגרשים באירופה, איגוד התאחדויות הכדורגל האירופאיות (UEFA) מדרג אותם מדי שנה. הארגון מדרג את כל האצטדיונים באירופה על פי כללים אבסולוטיים ברורים ושקופים, שמחלקים את האצטדיונים ברחבי היבשת ל-4 רמות שונות. אפשר כמובן להתווכח על שיטת הדרוג של אופ"א, אבל זה כבר ויכוח על מטודולוגיה. על פי אופ"א, אצלנו בישראל אין אף מגרש הראוי להיחשב ברמה הגבוהה ביותר, ובנוסף רק מספר מועט של מגרשים מגיעים לרמת הדירוג השנייה. למרות שחשוב לציין שכאשר יושלם המגרש החדש בחיפה (אצטדיון סמי עופר) הוא אמור לעמוד בתקן הבכיר של אופ"א ולזכות את מדינת ישראל במגרש בודד ברמה אירופאית בכירה. אבל גם כאן אין מקום גדול להתלהבות. בזמן שאצלנו בונים במרץ את המגרש בחיפה, ברחבי אירופה נבנים כ-20 מגרשים נוספים גדולים ומשוכללים מהמגרש החיפאי כמעט מדי שנה, רובם במדינות הגדולות של היבשת, אבל גם במדינות קטנות כמו בולגריה, פולין, שבדיה, הונגריה ואזרבייג'ן (אחד המרשימים לדעתי), מה שמראה כ הפערים בין המתקנים האירופאים למתקנים שלנו רק ימשיך להתרחב גם אם נשתפר פה ושם באופן נקודתי.

אם שתגידו טוב אנחנו מדינה קטנה ברור שלא יהיו פה הרבה מתקנים ברמת על, אנחנו פשוט לא צריכים אותם. אז זהו שגם במדינות קטנות או עשירות פחות מישראל יש שלל מגרשים ברמה האירופאית הבכירה ביותר. בנורבגיה יש 3 כאלו, בפורטוגל 2, בסקוטלנד 4 ואפילו בפולין כבר יש 2 ובקרוב כאשר יושלמו ההכנות לאירוח אליפות אירופה בכדורגל (אירו 2012) יהיו שם אף יותר.

הקטגוריה השלישית ואולי החשובה ביותר, בודקת את הישגי הקבוצות בליגות האירופאיות השונות. כמות ההשתתפויות בליגת האלופות בשבע השנים האחרונות, כמות הנציגות בליגה האירופית מאז הקמתה לפני שלוש שנים ואת ההישגים הממוצעים בכל אחת מהן. לישראל אגב היו 2 הופעות בליגה האלופות ו-4 בליגה האירופית נראה הרבה עבור ליגה קטנה ובטח הרבה יותר מאשר התרגלנו בעבר. אבל האמת שלעומת מדינות אירופה הקטנות זה ממש שום דבר. רומניה שלחה באותו הזמן 15 נציגות, יוון 16, אוקראינה 22 ואפילו צ'כיה הקטנה שלחה 6.  

הקטגוריה הרביעית בה בחרתי ניסתה לבדוק את הפערים בליגות המקומיות, מתוך ההנחה כי כאשר יש פערים גדולי בליגה העניין בה מתמעט. עשיתי זאת על ידי חישוב של הפרש הנקודות שבין קבוצות הצמרת לקבוצות התחתית בכל ליגה. זאת מתוך הנחה כי ככל שהפערים קטנים יותר, יש יותר משחקים חשובים, המתח גובר וכל משחק הופך להצגה. בנוסף הקטגוריה הזאת כביכול כמעט ואינה מושפעת משום דבר חיצוני, היא לא תלוית אוכלוסייה וגודל, לא משנה לא הרמה היחסית של הליגה לשאר אירופה והיא נמדדת אך ורק מול עצמה בצורה אנדוגנית. ישראל הייתה אמורה ל"ככב" בקטגוריה זאת באופן מאד דומה לשאר הליגות הקטנות של אירופה, אבל גם פה במקום להצטיין הציון שלנו הוא בין הנמוכים ביבשת במיוחד בין הליגות הקטנות. כאשר הליגות הצמודות והמעניינות ביותר הן שוויץ, דנמרק, פולין, יוון ואפילו גרמניה.

כמובן שאפשר להוסיף ולשכלל כל קטגוריה, לדוגמא, אם נרחיב את המחקר מספר שנים אחורה הליגות של מרכז וצפון אירופה יקפצו מספר מקומות והליגות של מזרח אירופה ירדו מספר מקומות, אבל התמונה הגדולה תמיד נשמרת.  

לסיכום הנה 40 הליגות הטובות של אירופה:

העשירייה הבכירה
1.      אנגליה - הפרמייר ליג (Premier League)
2.      גרמניה - הבונדסליגה (Bundesliga)
3.      ספרד - לה ליגה (La Liga)
4.      איטליה - סרייה א' (Serie A)
5.      צרפת  - ליגה 1 (Ligue 1
6.      הולנד - ליגת העל ההולנדית (Eredivisie)
7.      פורטוגל -  פרמיירה ליגה (Primeira Liga)
8.      אוקראינה - פרמייר לייה (Premye rLiha)
9.      טורקיה - סופר ליג (Süper Lig
10. יון - הסופר ליג היווני (Superleague Greece

שאר הליגות
11. רוסיה
12. בלגיה
13. רומניה
14. שוויץ
15. אוסטריה
16. שוודיה
17. דנמרק
18. פולין
19. אנגליה (ליגה שנייה)
20. סקוטלנד
21. צ'כיה
22. ישראל
23. גרמניה (ליגה שנייה)
24. נורבגיה
25. קרואטיה
26. בולגריה
27. ספרד (ליגה שנייה)
28. אנגליה (ליגה שלישית)
29. צרפת (ליגה שנייה)
30. סלובקיה

סוגרות את הטבלה
31. הונגריה
32. איטליה (ליגה שנייה)
33. אנגליה (ליגה רביעית)
34. סקוטלנד (ליגה שנייה)
35. גרמניה (ליגה שלישית)
36. סלובניה
37. סרביה
38. קזחסטן
39. פינלנד
40. הולנד (ליגה שנייה)

מי שבכל זאת מעדיף לא לסמוך עלי ולקחת ארגונים קצת יותר גדולים ומנוסים בתחום ממני, יכול בקלות לעשות זאת. הארגון הגדול והנחשב ביותר בעולם בנושא דירוגי ספורט הוא הפדרציה הבינלאומית להיסטוריה וסטטיסטיקה של הכדורגל (International Federation of Football History & Statistics), מכון מחקר היושב בגרמניה ומדרג כל דבר שקשור לכדורגל העולמי, כבר כמעט 30 שנה. לפי הדירוג שהם מפרסמים הליגה שלנו נמצאת במקום ה-19 או ה-20 תלוי באיזה שנה בודקים, קצת יותר גבוה מהדרוג שלי אבל לא באופן משמעותי.

הארגון השני שעושה זאת הוא UFEA עצמו, וזאת בכדי לקבוע את כמות הנציגות שכל ליגה תקבל מדי שנה במפעלים השונים. לפי הדירוג של UEFA הליגה הישראלית נמצאת במקום ה-17 אבל פה חשוב לציין שבכדי לעזור לליגות הנמוכות לטפס מספר מקומות על חשבון ליגות בכירות יותר, UEFA לא עושה הבחנה בין ליגת האלופות והליגה האירופאית ונותנת ניקוד שווה לנציגות בכל מפעל. ולמרות אותה עזרה הליגה שלנו עדיין רק בסוף העשיריה השנייה.

לסיכום, המטרה של פוסט זה, שאינו קשור בכלל לנושאים עליהם אני מדבר בדרך כלל בבלוג לא הייתה להביך או לרדת על הליגה הישראלית, המטרה הייתה להראות כי גם ציטוטים שנויים במחלוקת ניתנים לבדיקה, בדיקה אותה הייתי מצפה מתקשורת הספורט בישראל לעשות, אבל זו כבר ביקורת למקום אחר. בכל מקרה הליגה השישית אנחנו לא, אולי בעתיד.