Pages

יום ראשון, 11 במאי 2014

עצמאות סקוטלנד – תאוריית הדומינו

אמנם הפער בסקרים הולך וקטן, אך כרגע חלום העצמאות הסקוטי עדיין נראה רחוק. בכל זאת האפשרות שבסוף השנה נראה מדינה סקוטית עצמאית עדיין אפשרי ולכן עולה השאלה כיצד ישפיע התהליך על שאר המחוזות בממלכה המאוחדת.

סקוטלנד היא אמנם המחוז הבדלני ביותר בממלכה. אבל מאז הוכרז משאל העם, הבדלנות והדרישה לעצמאות צוברת תאוצה גם במחוזות האחרים. הבריטים כבר מכנים את זה "תאוריית הדומינו", אם סקוטלנד תעזוב אחרים יעזבו בעקבותיה והממלכה המאוחדת תשנה את פניה.


החשודה הראשונה היא צפון אירלנד, המחוז שמעולם לא היה חלק אינטגרלי מהממלכה ותמיד מעלה את החשש מהיפרדות. בחודשים האחרונים שתי אפשרויות החלו לקבל תמיכה ציבוריות רבה יותר. אחת היא דרישה להגברת האוטונומיה במחוז (דבר שהבריטים כנראה לא ירוצו לעשות בעקבות התקדים הסקוטי) והשנייה היא עזיבת בריטניה וחיבור עם אירלנד.

המחוז השני הוא ויילס. באופן כללי בויילס קיימת תנועת לאומית הדורשת עצמאות מזה עשרות שנים. אך התמיכה בה מעולם הלא הייתה גדולה במיוחד. ויילס בעיקר מפחדת מכך שעזיבה של סקוטלנד תגרום לאנגלים להיות לאומנים וריכוזיים הרבה יותר. דבר שישנה את המגמה בשנים האחרונות ובמקום פתיחות רבה יותר למסורת ולזהותה העצמאית של ויילס. יגרום להם לחנוק אותה ולנסות למזג אותה לתוך האיחוד מחדש. זאת כתגובת נגד למה שעשתה להם סקוטלנד. מכיוון שכך הדיבורים על עצמאות ופרישה של ויילס כתרופה מקדימה הולכים ומתגברים.

מקום נוסף המאיים כרגע על אחדות הממלכה הוא קורנוול. קורנוול הוא מחוז פחות מוכר וזאת מכיוון שלעומת סקוטלנד, ויילס וצפון אירלנד הוא אינו זוכה למעמד מיוחד ומוגדר כחלק מאנגליה. לעומת זאת האוכלוסייה החייה בו אינה אנגלית כלל ומרגישה קלטית אפילו יותר מהסקוטים. כאשר אחת האגדות בהם מאמינים תושבי המקום היא שהם האוכלוסייה המקורית של האי וכי המלך ארתור הגיע מקורנוול. המחוז אינו מעוניין בעצמאות וגם ספק אם יוכל לתחזק מדינה עצמאית בגלל גודלו היחסית קטן (חצי מיליון תושבים). אך מזה עשרות בשנים (יש שאומרים מאז ומעולם) המחוז מעוניין לקבל מעמד עצמאי כמו של סקוטלנד, ויילס וצפון אירלנד. עצמאות סקוטית יכולה להגביר את הקרע עם קורנוול עוד יותר.


בנוסף למחוזות אלו ללא סקוטלנד היחסים בין אנגליה הענקית לשאר חלקי הממלכה הקטנים בהרבה ישנו את המצב הפוליטי. מה שייאלץ את הבריטים גם לחשוב מחדש על שיטת השלטון הפוליטי שלהם במחוזות ושטחי חסות אחרים אם קרוב לבית כמו: ג'רזי, גרנזי והאי מאן. ואם רחוק מהבית בטריטוריות הבריטיות שמעבר לים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה