Pages

יום שבת, 4 באוקטובר 2014

מיעוטים לאומיים באיחוד האירופי

מאז משאל העם בסקוטלנד התרבתה הכתיבה על מיעוטים ותנועות לאומיות באירופה. פוסט זה מרכז את כלל התנועות השונות הקיימות ברחבי מדינות האיחוד האירופי.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Flag_of_Austria.svg/125px-Flag_of_Austria.svg.png

אוסטריה


אוסטריה היא מדינה פדרלית המחלוקת ל-9 מדינות שונות. אין באוסטריה אזור או מיעוט לאומי בסדר גודל משמעותי. אך במדינת קרינתיה (Kärnten) ישנו מיעוט קטן של כ- 15,000 סלובנים. הם מיוצגים על ידי מפלגת "הרשימה המאוחדת" (Unity List) שהיא גם חברה מוכרת ב-European Free Alliance.

בלגיה

בלגיה היא פדרציה המורכבת משלושה מחוזות שונים: פלנדריה, ולוניה ובריסל כאשר במקביל היא מחולקת גם לשלוש קהילות: הקהילה הפלמית, הקהילה הולונית והקהילה דוברת הגרמנית. בין הקהילות למחוזות ישנה חפיפה חלקית בלבד. בכל הקהילות ובכל המחוזות קיימות תנועות לאומיות בדלניות. כאשר המרכזיות שבן הן:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/Flag_of_Flanders.svg/200px-Flag_of_Flanders.svg.pngפלנדריה: התנועה הפלמית מעוניינת להקים מדינה עצמאית בחבל בפלנדריה, עבור הפלמים שהם עם דובר הולנדית (או פלמית תלוי את מי שואלים) המהוה כ-60 אחוז מאוכלוסיית המדינה. יש הכוללים בתוך שטחה של פלנדריה גם את העיר בריסל (שהיא מחוז נפרד בחלוקה הבלגית) ויש שלא. זאת מכיוון שבבריסל אין רוב פלמי. המפלגה המרכזית שמייצגת את הלאום הפלמי היא "הברית הפלמית חדשה" (New Flemish Alliance), שהיא גם חברה מוכרת ב-European Free Alliance. מפלגה נוספת היא "אינטרס הפלמי" (Flemish Interest), מפלגה לאומנית הרבה יותר המתנגדת לא רק להישארות בבלגיה אלא גם להישארות באיחוד האירופי ולמהגרים.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Flag_of_Wallonia.svg/320px-Flag_of_Wallonia.svg.pngולוניה: הוולנים הם עם דובר צרפתית המהווה את החלק הדרומי של המדינה. (חלקם מדברים גם ולונית שהיא השפה המקורית של הוולנים ושונה במקצת מצרפתית). פרוש המילה ולוניה בגרמנית היא זר. זאת מכיוון שלאורך ההיסטוריה של עמי השפלה נחשבו הוולנים לזרים. שתי המפלגות המרכזיות המייצוגת את העם הולוני הן: "הליכוד הולוני" (Wallo  on Rally) ו"הליכוד הולוני צרפתי" (Wallonia France Rally) כאשר הראשונה מעוניינת בעצמאות מלאה לעם הוולני והשנייה בסיפוח לצרפת. לעומת התנועות הפלמיות התנועות הולניות חלשות וזוכות לתמיכה מועטה יותר.

הקהילה דוברת הגרמנית: בבלגיה ישנם כ-100,000 דוברי גרמנית החיים כמעט כולם במזרח המדינה בתוך שטחה של ולוניה גבול עם גרמניה ולוקסמבורג. מיעוט זה אינו מעוניין בעצמאות אלא בהרחבת הסמכויות הניתנות לו, או בהצטרפות לגרמניה במידה ובלגיה תתפרק. המפלגה המייצגת אותם היא ה- ProDGשהיא גם חברה מוכרת ב-European Free Alliance.

המחוז הפדרלי של בריסל: במחוז הפדרלי של בריסל חיים פלמים, ולונים ומהגרים רבים (רבע מאוכלוסיית המחוז הם מהגרים מוסלמים). כמו כן בריסל היא גם בירת האיחוד האירופי ולכן חיים בה באופן קבוע עשרות אלפי פקידים ונציגים של מדינות האיחוד השונות. מכיוון שכך אפשר לראות גם לאומנים פלמים וגם לאומנים ולונים הדורשים כי בריסל תהייה חלק מהמדינה העצמאית העתידית שלהם. בנוסף בשנים האחרונות ישנה גם גישה נוספת הטוענת כי בגלל שבריסל היא בירת האיחוד האירופי  היא צריכה להפוך למחוז עצמאי בדומה לוושינגטון די.סי בארצות הברית. מחוז שלא יהייה שייך לאף מדינה אלא כפוף ישירות לאיחוד האירופי.




(פוסט זה הוא פוסט מתעדכן המשתנה בהתאם להתרחשויות הפוליטיות באירופה)