Pages

יום חמישי, 4 באוגוסט 2016

אם בעולם יש 193 מדינות אז איך יש באולימפיאדה 207 משלחות?

מחר יתקיים טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים כאשר 207 משלחות יצעדו על שלל דגליהן באצטדיון המרקנה בברזיל כדי לקחת חלק באירוע הספורט הגדול בעולם. אבל איך ייתכן שיש 207 משלחות למשחקים האולימפיים אם בעולם יש רק 193 מדינות?
כדי להבין את חוסר ההתאמה הזה צריך לחזור הרבה אחורה למשחקים האולימפיים השניים של שנת 1900, משחקים שהתקיימו כחלק מן התערוכה העולמית של פריז. באותה תקופה כמות המדינות בעולם הייתה מצומצמת מאד, כאשר מרבית שטחי העולם נשלטו על ידי האימפריות האירופאית. לכן הייתה הבנה שאם המשחקים האולימפיים ישוחקו רק בין המדינות או בין בסיסי הבית של האימפריות, הייצוג העולמי יהיה דל עד כמעט לא קיים. 

לכן כבר אז הוחלט כי גם לחלק מהקולוניות תהייה אפשרות לייצוג עצמאי בתחרויות באופן נפרד מהמדינה השולטת בהן, וכי המשחקים לא יהיו רק בין מדינות אלא בין ספורטאים המייצגים ישויות פוליטיות בדרגות שונות של ריבונות. כך הפכו הודו שהייתה תחת שלטון בריטי וקובה שהייתה באופן זמני תחת שלטון ארצות הברית למשלחות הראשונות שמייצגות אזור שאינו מדינה. בנוסף לאוסטריה, בוהמיה והונגריה שלא היו מדינות אלא ייצגו כל אחת בנפרד את החלק שלה באימפריה האוסטרו-הונגרית - בדומה לשיטה בה מייצגות היום אנגליה, סקוטלנד, ווילס וצפון אירלנד את הממלכה המאוחדת באליפויות העולם בכדורגל -. עם השנים נוספו עוד משלחות מסוג זה כמו מצרים תחת השלטון הבריטי, הפיליפינים תחת השלטון האמריקאי, מלטה לפני שזכתה בעצמאותה ואחרות.




אחרי מלחמת העולם השנייה הורחבה האפשרות ולא רק מושבות זכו לשלוח משלחות אלא גם ישויות או אוטונומיות פנים מדינתיות שהקימו ועד אולימפי החבר באופן מסודר ומוסכם בוועד הבינלאומי, כאשר מאוחר יותר הורחבה האפשרות גם למדינות עם הכרה בינלאומית מוגבלת. כך נוספו מקומות כמו פורטו ריקו, טאיוואן או ארובה למשחקים.
המשלחת של פורטו ריקו גם הביאה למצב מוזר במיוחד במשחקים האולימפיים של שנת 1980 כאשר המשלחת של ארצות הברית החרימה את השתתפותה בתחרות במוסקבה על רקע הפלישה הסובייטית לאפגניסטן ומאבק המלחמה הקרה עם ברית המועצות והגוש המזרחי. אבל פורטו ריקו שהייתה ועדיין חלק מארצות הברית החליטה שלא לקחת חלק בחרם ושלחה בכל זאת נציגות לאותם משחקים.
כך גם המצב במשחקים האולימפיים שייפתחו מחר, כאשר בין המשלחות שלא מייצגות מדינות ניתן יהיה למצוא מושבות או טריטוריות מעבר לים של הממלכה המאוחדת: כמו איי הבתולה הבריטים, ברמודה או איי קיימן. שטחי חסות של ארצות הברית כמו פורטו ריקו, גואם, איי הבתולה של ארצות הברית וסמואה האמריקנית. אוטונומיות או ישויות מוגבלות כמו איי קוק, ארובה או הונג קונג. וישויות עם הכרה בין לאומית מוגבלת כמו טאיוואן, פלסטין או קוסובו. כאשר השנה גם תתווסף משלחת חדשנית עוד יותר, משלחת הפליטים בה מתחרים ספורטאים שלא מייצגים אף מדינה ומתחרים תחת הדגל של הוועד האולימפי הבינלאומי.

גרסה נוספת של המאמר פורסמה ב-YNET