Pages

יום ראשון, 15 בינואר 2012

המדינות שיכלו להיות - מדינת דרום ניו ג'רזי או פילדלפיה הגדולה


ניו ג'רזי היא המדינה הצפופה ביותר בארצות הברית. למרות שבשטח היא מדינה פצפונות במקום 47 בלבד, מבחינת אוכלוסייה היא במקום ה-11, דבר שקצת מבהיר עד כמה היא צפופה. תשע מיליון בני אדם חיים בה כיום, על שטח שגודלו בערך כמו זה של מדינת ישראל. אבל מבט מדוקדק יותר על מפת המדינה, יגלה סיפור קצת שונה לגבי מדינת הגנים. הצפיפות הדמוגרפית אינה נחלת כלל המדינה, ורובה נמצאת באזורים של הצפון.

עשרים ואחת מחוזות יש בניו ג'רזי, 7 בדרום המדינה, 13 בצפונה ועוד אחד המתפצל בין שני החלקים כאשר 7 המחוזות של הדרום גדולים בשטחם משאר המחוזות הצפוניים. אבל בעוד ש-7 מיליון בני אדם חיים במחוזות הצפוניים, רק 2 מיליון בני אדם חיים במחוזות הדרומיים של המדינה. מה שאומר שבפועל הצפון צפוף פי שלושה מהדרום, והחיים בו נראים אחרת לגמרי. עשרת הערים הגדולות במדינה, כולן, ללא יוצא מהכלל נמצאות במחוזות הצפוניים.


אבל זו רק ההתחלה בהבנת ההבדלים שבין החלקים. אם נסתכל שוב על מפת המדינה נגלה משהו מעניין עוד יותר על דרום ניו ג'רזי. המטרופולין העירוני הגדול הקרוב ביותר למחוזות הדרום הוא העיר פילדלפיה. מה שאומר שהעיר שמולה מתקיימים מרבית הקשרים הכלכליים נמצא בכלל במדינה השכנה פנסילבניה ולא בניו ג'רזי. לכן גם קל יותר למצוא בדרום ניו ג'רזי אנשים שעובדים בפילדלפיה, מאשר אנשים שעובדים בצפון המדינה. דוגמא טובה לזה יכול לראות כל מי שצופה בסדרה המעולה אימפריית הפשע, שעלילתה מתרחשת בעיר אטלנטיק סיטי שבדרום ניו ג'רזי בעוד העלילה גולשת לא פעם לפילדלפיה.

המחוזות של דרום ג'רסי
לאור המצב הייחודי הזה, מאז שנות ה-80 קיימות מספר תנועות ויוזמות המנסות לעשות סדר בבלגן ולנתק את מחוזות הדרום מאלו שבצפון. חלקן מנסות להקים מדינה עצמאית רק למחוזות הדרום, וחלקן, הגיוניות יותר, מנסות להביא ליצירה של מדינה חדשה שתתפרס על כל המחוזות הדרומיים בתוספת העיר פילדלפיה והמחוזות המקיפים אותה בפנסילבניה.

אבל לא רק תושבי דרום ג'רזי תומכים במהלך, גם תושבי דרום מזרח פנסילבניה, פועלים בשנים האחרונות בעד העניין. למה? כי גם פנסילבניה הפכה מדינה מקוטבת מאד. למרות שפנסילבניה היא מדינה דמוקרטית לפחות מאז 2002, מרבית השטח שלה הוא דווקא רפובליקני. בפעול למעט האזור של פילדלפיה וכמה איים כמו פיטסבורג במערב, והאזור של אוניברסיטת פנסילבניה במכרז, כל המחוזות במדינה תומכים באופן היסטורי במפלגה הרפובליקנית ומקיימים חיים שמרנים. ועל פי הערכות, לאור החלשות תעשיות הפלדה שכה מאפיינות את מערב המדינה, סביר להניח שבשנים הקרובות גם האיים במערב ובמזרח יעזבו בהדרגה את המפלגה הדמוקרטית, ואזור פילדלפיה יהיה המטרופולין הדמוקרטי המובהק האחרון במדינה.



אז איפה עומדים הדברים?
בשנת 1980 התקיים משאל עם לא מחייב בנושא במחוזות של דרום ניו ג'רזי. משאל שהתקיים במקביל למערכת הבחירות לנשיאות בו למעט מחוז אחד כולם בחרו לפרוש ולהקים מדינה חדשה. מאז לא נעשתה התקדמות בנושא, וג'רזי כאמור נשארה מאוחדת, אבל המסר עבר ומחוזות הצפון התחילו להשקיע כספים רבים יותר בדרום המדינה.

בגזרת פנסילבניה הדבר התקדם אף פחות, אבל ההנחה היא שהוא ישתנה עם השנים. רק חכו לרגע בו הפריפריה השמרנית תנצח את העיר הגדולה ותצביע למועמד רפובליקני לנשיאות, באותו הרגע נתחיל לראות את השינוי. בינתיים בכל אופן לא מדובר בתנועה של ממש אבל מאמרים המעלים את הרעיון צצים בכל כמה שנים משני הצדדים של הגבול.