Pages

יום חמישי, 8 בספטמבר 2011

בחירות 2012, חודש ספטמבר החודש הרפובליקני

בעוד כמה שעות יתחיל העימות הרפובליקני הראשון בטלוויזיה הארצית (עד עכשיו כל העימותים היו בערוצים מקומיים או ערוצי כבלים). משם יתחיל מסע חודש ספטמבר שהוא חודש העימותים המרכזי בו יערכו המועמדים סדרת עימותים אחד ב-NBC אחת ב-CNN  ואחד במגרש הביתי שלFox News  במה שיהפוך לאחד החודשים המרכזיים והמשפיעים ביותר על המשך המרוץ הנשיאות. לכן מהיום מועד העימות הראשון ועד שבוע הבא מועד העימות השני כל יום נעשה הכרות עם מספר מועמדים לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית .


הרמן קיין
הרמן קיין (65) הוא אחד המועמדים הפחות מכורים במרוץ לנשיאות ובמיוחד כאן אצלנו בישראל. הוא הכריז על מועמדותו רק לפני מספר חודשים אחרי מסע הרצאות מוצלח מול חברי תנועת מסיבות התה. הוא מתמטיקאי וכלכלן במקצועו שהספיק במהלך חייב לשרת בחיל הים האמריקאי, להיות איש עסקים מצליח שבין היתר החזיק בתפקידי מפתח בענק האפייה פילסברי ורשת המסעדות ברגר קניג. לאחר שעזב את עולם העסקים הפך לנגיד הבנק המרכזי של קנזס סיטי (שלוחה של הבנק המרכזי האמריקאי) ובשנים עבר לעולם התקשורת כמגיש תוכנית רדיו קבועה ופרשן עבור ערוץ העסקים של פוקס ניוז.

עמדות פוליטיות: הוא תמך בתוכנית החילוץ של ג'ורג' בוש לבנקים הגדולים בזמן המשבר, אך התנגד לתוכנית החילוץ של אובמה. עובדה שגורמת למבקריו לטעון שהוא מפלגתי מדי ולא נאמן לאמת. הוא מגיע מהמחנה הימני-כלכלי של המפלגה ובעד הרחבת הסמכויות של המדינות באיחוד בנושאים שלא קשורים לביטחון, בין היתר הוא תומך בביטול החינוך הפדרלי. אחד מעמדותיו המעניינות הוא רצונו לחזור לתקן הזהב, ודעותיו המתונות מאד בנוגע להגירה הבלתי חוקית.


הקשר הישראלי: הוא תמך במלחמה בעיראק ובאפגניסטן ומתנגד לתקיפה באיראן סוגייה שבה מאמין קין "יש לפעול באמצעים דיפלומטים". הוא נחשב תומך בישראל וביקר את מדיניות הנשיא אובמה במזרח התיכון רבות בשנים האחרונות. באותה נשימה הוא התבטא בעבר בתמיכה בזכות השיבה הפלסטינית בהסכמה ישראלית, מאוחר יותר הוא חזר בו מדבריו ואמר שלא הבין את השאלה. לאחרונה גם ביקר בישראל.

הסיכוי לניצחון: קין אינו בעל סיכויי ניצחון ממשיים. הוא נמצא במרוץ בעיקר כדי לצבור כוח במפלגה והכרה ברמה ארצית ואולי גם כדי לנצח באיזה מדינה או סקר מוקדם כדי לקבע את מעמדו העולה. מכיוון שמדובר במועמד שחור (היחיד במרוץ הרפובליקני), וגם בכלכלן מבריק עם רקורד מוכח, ישנו סיכוי גבוה שאחד המועמדים יבחר בו כמועמד לסגן נשיא בהמשך המרוץ.


חפשו אותו: הרמן באינטרנט, הרמן בפייסבוק


מישל בקמן
מישל בקמן (54) היא אחד הסיפורים היותר מעניינים של הבחירות עד כה. עורכת דין במקצועה ונציגה בבית הנבחרים מטעם מדינת מינסוטה והייתה סנטורית בסנאט המקומי. מה שגרם לה לזכות בכינוי האובמה של הרפובליקנים עקב הדמיון התעסוקתי הרב בין השניים. היא נחשבת לאחת המייצגות הבולטות של תנועת מסיבת התה ולהצלחתה בשנים האחרונות. מאז אחל המרוץ הסתבכה בקמן (כמו הקולגה שלה שרה פיילין) באמירות מטופשות ושינוי סדרתי של עובדות היסטוריות, אך לעומת פיילין, ידעה בקמן להתנצל על כל אחת מטעויותיה בטענה שזה "שלטעות זה אנושי".

עמדות פוליטיות: כראוי לחברה בתנועת מסיבות התה היא בעלת עמדות כלכליות ימניות ביותר, היא התנגדה לתוכניות החילוץ בזמן המשבר, ומתנגדת כיום כמעט לכל צעד כלכלי שמגיע מהבית הלבן. היא מאמניה שיש להספיק לרכוש נפט וגז מספקים מעבר לים והתחיל בתוכנית קידוחים עצומה בתוך ארצות הברית. בנוסף בקמן מגיעה גם מהאגף הימני-דתי של המפלגה. היא מתנגדת להפלות, לימודי אבולוציה בבתי הספר ומתן זכויות לזוגות חד מיניים. בין היתר היא מטילה ספק בהתחממות הגלובלית.

הקשר הישראלי: היא תומכת נלהבת במדינת ישראל, ומאמינה שמדינת ישראל היא רצון האל. היא מאמינה שיש לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני ואף התבטא בכך שהיא אינה שוללת שום אפשרות כולל תקיפה גרעינית.

הסיכוי לניצחון: תמיכת תנועת מסיבות התה והישארותה בינתיים של שרה פיילין מחוץ למרוץ הפכו את בקמן למועמדת בעלת סיכויי ניצחון גבוהים. למרות שמול אובמה סיכוייה קלושים בכל שהיא אינה פונה לקהל המתון בארצות הברית. כניסתו למרוץ של ריק פרי מושל טקסס הפונה אל אותו קהל כמו בקמן פגעו בה מאד ועקב הרקורד העשיר שלו, ויכולות גיוס הכספים העצומה שלו, לא נראה שהיא מסוגלת לגבור עליו כל עוד הוא לא יעשה טעויות.  




חלק ב' נוסף ב-9 לספטמבר


ניוט גינגריץ'
ניוט גינגריץ' (68) הוא אחד מעמודי הטווח של המפלגה הרפובליקנית בשלושים השנים האחרונות. אינטלקטואל מבריק ובעל ידע עצום בהיסטוריה אמריקאית וזאת בנוסף לתואר דוקטור שיש לו בהיסטוריה אירופאית. חבר קונגרס משנת 1979 וראש בית הנבחרים לשעבר. באמצע שנות התשעים פרסם את "החוזה עם ארצות הברית" שנחשב לספר שעיצב בצורה החזקה ביותר את המפלגה הרפובליקנית בחמש עשרה השנים האחרונות (עד הגעתה של תנועת מסיבות התה) והיה לאחד הגורמים המשמעותיים בניצחון הרפובליקני בבחירות אמצע הכהונה תחת ממשל קלינטון. 

עמדות פוליטיות: אחד הצדדים היותר מיוחדים של גינגריץ' הוא הצד הסביבתי שלו. גינגריץ' נחשב למועמד ירוק (עד כמה שאפשר במפלגה הרפובליקנית) ותמך במספר רב של יוזמות ירוקות לאורך השנים. הוא התנגד לתוכנית החילוץ הכלכלית, ולרפורמת הבריאות של אובמה. הוא מאמין שיש לאמץ את המודל הטקסני בכל הנוגע למיסי חברות בארצות הברית, ובעל דעות יחסית מקלות בנושא ההגירה הבלתי חוקית. אפשר לומר שעמדותיו של גינגריץ' הן במידה רבה דעות שתאמו את המפלגה בתחילת שנות התשעים וקצת מיושנת לגל החדש ששולט בה בעשור האחרון.



הקשר הישראליגינגריץ' נחשב תומך בישראל, וטוען שיש לתת לישראל ולפלסטינים לפתור את הסכסוך באופן עצמאי. הוא תמך במלחמה עיראק ומאמין בעמדה תקיפה מול איראן או כל מדינה אחרת שמסכנת את היציבות במזרח התיכון. בעבר טען שיש לשנות את מבנה האו"ם של קול אחד למדינה אחת" כאשר אחת הסיבות היא הגוש המוסלמי-ערבי המשתמש באו"ם כדי לנגח את המדינה.

הסיכוי לניצחון: כמעט ולא קיים, גינגריץ' יותר מדי שנים בפוליטיקה האמריקאית ונקודת השיא שלו כבר מאחוריו. בנוסף ישנו פער עצום בין עמדותיו של גינגריץ' לבין חייו האישים, הוא הסתבך בבגידות ומספר פרשיות אהבה, ונישא והתגרש מספר פעמים. מה שמקשה עליו להתקבל באהדה אצל הכוחות השמרניים במפלגה. בצד כל זאת, תפקיד סגן נשיא הוא תפקיד שיכול בהחלט להתאים לו ואל תתפלאו אם תראו אותו מקבל פנייה מאחד המובלים במרוץ.

חפשו אותו: גינגריץ' באינטרנטגינגריץ' בפייסבוק







ג'ון האנטסמן


ג'ון מיד האנטסמן (51) הוא אחד המועמדים בעלי הרקע היותר מגוון. כאשר בעברו היה מושל יוטה, שגריר ארצות הברית בסין בזמן ממשלת אובמה, ושגריר ארצות הברית בסינגפור בזמן ממשל בוש האב. בנוסף החזיר במספר תפקידים פוליטיים זוטרים בזמן ממשל רייגן. אביו הוא מיליארדר מה שמאפשר להאנטסמן גב כלכלי חזק לקראת הבחירות. האנטסמן הוא נוצרי מורמוני (השני במרוץ) ובעברו אף היה מיסיונר באסיה. לכהונתו השנייה כמושל נבחר על ידי רוב של 77 אחוז מקולות הבוחרים, רוב חסר תקדים בבחירות בארצות ברית.



עמדות פוליטיות: האנטסמן מגיע משני הזרמים הקיצוניים של המפלגה הרפובליקנית אך עדיין נתפס כמתון, עקב נכונותו לבצע פשרות. הוא שמרן גם בענייני כלכלה וגם בתחום החברתי. בהתאם לעמדותיו הכלכליות כאשר היה מושל יוטה ביצע רפורמות מס רבות. עם זאת הוא בעל דעה מיוחדת לגבי רפורמת הבריאות, וגם ביוטה פעל להרחיבה למי שאינו יכול להרשותה לעצמו. בתחום החברתי כמו רוב אנשי הדת המורמונית האנטסמן מחזיק בדעות שמרניות ביותר. גם בתחום הסביבתי נחשב האנטסמן שונה מהעמדה הרפובליקנית הרגילה ובתור מושל יוטה תמך בהצטרפותה ליוזמת קייוטו ביחד עם קליפורניה.



הקשר הישראליהאנטסמן נחשב תומך בישראל, וביקר בה מספר פעמים, יש לזכור שמודבר בנוצרי מורמוני, אחד הזרמים היותר אוהדים את מדינת ישראל ואת היהודים למרות חילוקי הדעות בנוגע לטבילת מתים.



הסיכוי לניצחון: בתחילת הדרך חזו פרשנים רבים שאם יצטרף האנטסמן למרוץ הוא יהיה בעל סיכויים גבוהים לניצחון, במיוחד לאור הרקע העשיר שלו והעובדה שלמרות עמדותיו הימניות הוא נחשב אהוד גם בקרב קולות המרכז. ואכן יום אחרי העימות הראשון של חודש יוני בו שום מועמד לא בלט הצטרף האנטסמן למירוץ,. אך כרגע הוא מאבד גובה בסקרים בעיקר עקב כניסתו של ריק פרי כמועמד ועקב עלייתו המחודשת בסקרים של מיט רומני.


חלק ג' נוסף ב-10 לספטמבר

ריק סנטורום
ריק סנטורום (53) סנטור לשעבר מטעם מדינת פנסילבניה והיה חבר בבית הנבחרים כבר בגיל 32. לא התבלט במיוחד לאורך השנים בקונגרס ומועמדתו לנשיאות הייתה בגדר הפתעה. בשנת 2008 הפסיד את הבחירות בפער של כמעט 20 אחוזים, אחד הפערים הגדולים בהיסטוריה לסנטור מכהן. הוא נוצרי קתולי (היחיד מבין המעומדים) מה שהופך את סיכויו להיבחר ועוד מהמפלגה הרפובליקנית קשים מאד.

עמדות פוליטיות: סנטורום הינו שמרן בתחום הכלכלי, מעבר להתנגדותו לתוכניות החילוץ הוא הכריז שאם יבחר יבטל את מס החברות בארצות הברית על חברות התעשייה. המהלך כהונתו בקונגרס היה מהדוחפים הגדולים להקמת גדר בין מקסיקו לארצות הברית, ומתנגד לכל מתן של זכויות למהגרים בלתי חוקיים. בנוסף סנטורום מחזיק בדעות חברתיות ימניות שמרניות במיוחד. הוא מתנגד לנישואים חד מיניים ושולל את האבולוציה. במידה מרובה יש רבים שרואים בסנטורום כמועמד הכי דומה לג'רוג' בוש במירוץ הנוכחי.

הקשר הישראליסנטורום נהג לתקוף את הנשיא בוש על כך שכינה את המלחמה במזרח התיכון "מלחמה בטרור" ולא בשמה האמיתי לדעתו של סנטורום "מלחמה באסלאם". סנטורום מחזיק עמדות חיוביות מאד לגבי ישראל אותה הוא רואה כנציגת המערב באזור, ואף תומך בפעולה צבאית נגד איראן. 



הסיכוי לניצחון: סנטורום פחות תלוי בעצמו ויותר במועמדים האחרים (במיוחד מישל בקמן וריק פרי). כל עוד הוא ירגיש שהם מאבדים גובה או אפילו יפרשו, הוא ימשיך לבדו על הכרטיס השמרני. בנוסף הדמיון הרב שלו לבוש עוזר לו לבדל את עצמו משאר המועמדים השמרניים ולמשוך גם קולות מהמרכז הימני.









גארי ג'ונסון


גארי ג'ונסון (58) היה מושל ניו מקסיקו בין 1994 ל-2003 ואיש עסקים בהווה. מגיע מהזרם הליברטריאני של המפלגה הרפובליקנית. תקופתו כמושל ניו מקסיקו נחשבת כאחת התקופות הטובות ביותר של המדינה הקטנה, כאשר את מירב הפעילות הקדיש ג'ונסון להקטנת המיסים, ולמלחמה בפשיעה. ג'ונסון הוא הבעלים של חברת הבנייה הגדולה ביותר בניו מקסיקו.



עמדות פוליטיות: מעבר לעמדותיו השמרניות בנוגע לכלכלה ג'ונסון מאמין גם בחזרה לרעיון התקציב המאוזן וחקיקתו בחוק. הוא מתנגד להמשך הלחימה באפגניסטן ועיראק, התנגד לפעולה בלוב ותומך בפרוק הבסיסים והוצאת הכוחות האמריקאים הנמצאים באירופה. עמדותיו היותר שנויות במחלוקת היא תמיכתו בלגליזציה של סמים קלים ובנישואים חד מיניים. כמו שניתן לראות רוב עמדותיו מגיעות מבית הגידול הליברטריאני.



הקשר הישראליג'ונסון אינו מרבה להתבטא לגבי ישראל והמזרח התיכון מעבר לעמדותיו על המלחמה בעיראק. הוא מתנגד לתקיפה באיראן כל עוד איראן לא תתקוף את ארצות הברית. 


חפשו אותו: ג'ונסון באינטרנטג'ונסון בפייסבוק





רון פול


רון פול (76) המועמד המבוגר ביותר במרוץ וגם אחת הדמויות היותר מוכרות ומיוחדות בפוליטיקה האמריקאית. על רון פול כתבתי רבות בעבר ואפשר לקרוא אודותיו בפוסטים קודמים.  הוא רופא במקצועו וחבר בית הנבחרים (עם הפסקות מרובות) כבר משנת 1976. הוא היה המועמד לנשיאות של המפלגה הליברטריאנית בשנת 1988, והיה למועמד שזכה במספר הקולות הרב ביותר בהיסטוריה של המפלגה. למרות שלא הגיע מעולם להשיגים משמעותיים בפוליטיקה נחשב לאחד מחברי הקונגרס המשפיעים ביותר, כאשר תנועת מסיבות התה רואה בו כסמל המהפכה אותה היא רוצה להביא. בנו גן כן פוליטיקאי ונבחר לסנטור מטעם מדינת קנטקי .



עמדות פוליטיות: כל עמדותיו הכלכליות של פול לקוחות מתוך העולם הליברטריאני והאסכולה האוסטרית. הוא מאנשי "התיקון העשירי" ונחשב לקול החזק ביותר בתמיכה בעקרון זה. בנושאי חברה הוא גם שואב את רוב עמדותיו מהעולם הליברטריאניבין היתר הפרדה מושלמת בין דת ומדינה, הזכות להחזקת נשק, לגליזציה של סמים קלים וקשים ואי התערבות של הממשלה בחיי הפרט. למרות זאת פול נחשב שמרן בחלק מעמדותיו ואינו הולך עם הדעה הליברטריאנית עד הסוף כמו בהתנגדותו להפלות ונישואים חד מיניים. הוא התנגד למלחמה בעיראק ומתנגד להמשך המלחמה באפגניסטן. הוא בעד הגירה חופשית רבה ככל שאפשר, אך נגד מתן זכויות לאלו שהיגרו באופן לא חוקי. הוא תומך נלהב בחזרה לבדלנות, הוא חושב שאין לארצות הברית זכות מוסרית לקחת חלק בשום עימות בעולם, ומתנגד בתוקף לתואר "השוטר של העולם". תומך בפרוק האו"ם נאט"ו וכל ארגון בין לאומי אחר בו חברה ארצות הברית.


הקשר הישראלירון פול הוא המועמד הפחות עדיף למדינת ישראל. הוא אינו נחשב אנטי-ישראלי אלא מגיע מעולם הבדלנות המוחלטת שאינה רואה זכות בהתערבות במזרח התיכון. 



הסיכוי לניצחון: אפסי. רון פול לא מנסה לזכות ואינו חושב שהוא מסוגל לזכות בהן. הוא משתמש בקמפיין כבמה להשמעת דעותיו השונות ובכדי להבטיח את בחירתו לקונגרס.





בנוסף על רון פול כתבתי יחסית הרבה בשנים האחרונות ואפשר למצוא מאמרים נוספים עליו כאן

חפשו אותו: פול באינטרנטפול בפייסבוק






לחץ לקריאת כל המאמרים על בחירות 2012