Pages

יום רביעי, 1 בפברואר 2012

האקונומיסט מכריז על סין כמעצמה


האקונומויסט הוא אולי העיתון המשפיע ביותר בעולם, לפחות בתחום הפוליטיקה והכלכלה הבינלאומית. מנהיגי עולם קוראים וכותבים בו מדי שבוע, כאשר המאמרים המופיעים בו משנים סדרי עולם ומעצבים התפתחויות ותהליכים ברמה ששום עיתון אחר אינו יכול לנכס לעצמו.

אחד המאפיינים הבולטים והייחודים של העיתון היא הגישה הדעתנית אותה הוא מציג. כאשר בניגוד למגזינים ועיתונים אחרים בעולם, הוא אינו חושש מקידום אג'נדה ואינטרסים באופן ברור וגלוי, תומך ומריץ מועמדים פוליטים ברחבי העולם, ומטיף לכלכלת שוק, הרחבת הסחר והגלובליזציה ולליברליות בתחום הפרט. אך במקביל לגישה הפרוגרסיבית של הצורה בה רואה האקונומויסט את תפקיד העיתונות הוא גם מגזין מאד שמרני המציג מבנה כמעט קבוע של העיתון כבר כמעט 160 שנה, מבנה שאינו מרבה להשתנות מעבר לשינויים קוסמטיים.

בשנת 1942 בוצע השינוי הגדול האחרון במבנה העיתון כאשר אל המדורים הקבועים המסקרים את בריטניה, אירופה והכלכלה העולמית נוסף המדור המסקר את ארצות הברית. יש שאומרים כי מהלך זה היה חיזוי עתידי של האקונומויסט על הפיכתה של ארצות הברית למעצמה עולמית 3 שנים לפני שהדבר התרחש בפועל. מאז לא ביצע העיתון שינויים בסדר גודל שכזה במדוריו והוסיף רק מדורים אזורים המסקרים את יבשות אפריקה, אסיה והמזרח התיכון.

אך השבוע 70 שנה אחרי השינוי הדרמטי האחרון האוקנומיסט מכריז על השקתו של המדור השבועי החדש, מדור שיוקדש כולו לסין. היסטורית, אם אפשר ללמוד מיכולת החיזוי הקודמת של העיתון מדובר כאן בהכרזה רשמית על הפיכתה של סין למעצמה עולמית שוות מעמד לאירופה וארצות הברית.

בכלל אם מסתכלים על ציר הזמן של העיתון אפשר לראות כיצד השליטה ההגמונית בעולם מיוצגת באופן מושלם במבנה העיתון, ב-1843 הושק המדור שעוסק בבריטניה ההגמון העולמי באותו הזמן ב-1942 נוספה ארצות הברית והיום סין מצטרפת והופכת למדינה השלישית בהיסטוריה שזוכה למדור המוקדש כולו לה. כך שעכשיו אפשר לומר באופן ברור האקונומיסט מכריז על סין כמעצמה עולמית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה