Pages

יום שישי, 24 ביוני 2016

כמה תובנות ראשוניות לגבי תוצאות משאל העם

51.9 מול 48.1 בעד פרישה מהאיחוד

כמה תובנות ראשוניות לגבי תוצאות משאל העם:

1. חגיגה דמוקרטית - 71.9 אחוזים מהבריטים הלכו לבחור, זה אחוז ההשתתפות הגבוה ביותר בכל סוג של בחירות או משאל של כלל הממלכה מאז שנת 1992. וזאת למרות מזג האוויר הלא פשוט שהיה אתמול ושבבריטניה לא התקיים יום שבתון.

2. הממלכה המאוחדת לא מאוחדת - הכתם הצהוב והגדול שאתם רואים במעלה המפה זאת סקוטלנד. כל מחוז ומחוז בסקוטלנד הצביעו בעד הישארות באיחוד האירופי, המקום היחיד בממלכה שהצביע פה אחד.

3. לונדון אינה אנגלית - הכתם הצהוב השני שאתם רואים בתחתית המפה זאת העיר לונדון, האזור (יחידה מנהלית שכוללת מספר מחוזות) היחיד באנגליה שהצביע בעד הישארות. כל האזורים באנגליה הצביעו לפרוש לונדון הצביעה להישאר.

4. צפון אירלנד עדיין מפולגת – כל המחוזות בהם יש רוב פרוטסטנטי הצביעו לעזוב את האיחוד בעוד כל המחוזות בהם יש רוב קתולי הצביעו להישאר.

5. הגירה – באזורים בהם ישנה אוכלוסיית מהגרים גדולה היו שתי תופעות: אחוזי השתתפות נמוכים במשאל לצד תמיכה בהישארות באיחוד האירופי.

6. הירתמות לקמפיין – באזורים שרצו לפרוש מהאיחוד האירופי אחוזי השתתפות היו גדולים בכעשרה אחוזים מאשר באזורים שרצו להישאר.


7. מרכז מול פריפריה - מדי פעם אתם רואים כתמים גדולים של כחול עם נקודה קטנה של צהוב. אלו בעיקר מטרופוליטניים אנגלים שהצביעו בעד הישארות באופן שונה מהפריפריה שמקיפה אותם. נוריץ' במזרח, אקסטר בדרום מערב, ניוקאסל בצפון, לסטר ומנצ'סטר במרכז וליברפול במערב. אך זה לא חד משמעתי כי יש גם ערים גדולות שהצביעו לפרוש כמו שפילד, ברמינגהאם, ברדפורד ופורטסמות'.

למרות תוצאות המשאל, הממלכה המאוחדת עדיין לא פרשה מהאיחוד האירופי. משאל העם הוא רק המלצה ולא משאל מחייב. עכשיו ממשלת בריטניה תפעיל את סעיף 50 לאמנת ליסבון של האיחוד האירופי, לאחר מכן יוקצבו שנתיים בהן יתנהל משא ומתן על איך וכיצד יראו היחסים בין שתי הישויות בעתיד. מבחינת אירופה והממלכה הכל על השולחן.