Pages

יום שלישי, 14 ביוני 2011

שדאלאס ניצחה את לוס אנג'לס, שטקסס ניצחה את קליפורניה

איך זכייתה השבוע של דאלאס מאבריקס באליפות ה-NBA מאפיינת את מצב יחסי הכוחות בין המדינות בארצות הברית

את העובדה שאני אוהב להמשיל בין המצב הפוליטי והפנימי של ארצות הברית לבין תוצאות משחקי הספורט שלה אתם כבר יודעים. רק לפני מספר חודשים דיברתי על הקשר שבין הקבוצות בסופרבול והגלובליזציה, והפעם איך זכייתה השבוע של דאלאס מאבריקס באליפות ה-NBA מאפיינת את מצב יחסי הכוחות בין המדינות בארצות הברית.

למרות שהניצחון של דאלאס מאבריקס על מיאמי היט והזכייה באליפות נראים האירוע הדרמטי ביותר של העונה האחרונה. דווקא היה זה הניצחון של דאלאס מאבריקס על לוס אנג'לס לייקרס (אלפות המערב בשלוש השנים האחרונות) בשלבים המוקדמים, הניצחון בעל המשמעות הגדולה יותר מבחינת יחסי הכוחות בארצות הברית. היה זה ניצחון שסימל את המהפך העובר על המדינה בשנתיים האחרונות. ניצחון של העיר דאלאס על העיר לוס אנג'לס, ניצחון של מדינת טקסס על מדינת קליפורניה השוקעת.


מדינת הזהב וגשר הזהב
מאז שנות החמישים הייתה קליפורניה סמל ההצלחה האמריקאי, מדינת החלומות. היא הייתה במשך שנים המדינה העשירה והמאוכלסת ביותר. יעד אליו זרמו מיליוני אנשים בשנה, (האוכלוסייה בקליפורניה גדולה היום פי חמש מהאוכלוסייה בסוף מלחמת העולם השנייה) . המדינה שיצרה את הוליווד, בנתה את גשר הזהב, המציאה את רעיון פארק השעשועים של דיסנילנד, משכה מיליוני תיירים לבקר בפארק בלבואה, טירת הארסט ובית המסתורין של וינצ'סטר והייתה לחוד הטכנולוגיה העולמית בזכות עמק הסיליקון המרתק שלה. מדינה שהייתה מודל לשאר מדינות ארצות הברית איך אפשר לשלב בין הליברליות הפתוחה של סן פרנסיסקו לבין השמרנות האדוקה של אורנג' קאונטי. החיים בקליפורניה היו טובים כל כך שפרשנים פוליטיים נהגו לומר שקליפורניה היא לא מדינה כחולה (דמוקרטית) ולא מדינה אדומה (רפובליקנית) היא פשוט מדינת הזהב. אבל בשנים האחרונות זה כבר לא אותו זהב.    

משאלי עם ודמוקרטיה ישירה
המשבר שפוקד את קליפורניה בשנים האחרונות לא פוסח על אף אחד מההצלחות הקודמות שלה. האוכלוסייה הפסיקה לצמוח, (בעשור האחרון גדלה האוכלוסייה ב-10 אחוזים, פחות מאחוז לשנה). כאשר יעדי ההגירה החדשים הפכו אריזונה ונבדה, מדינות המייצגות את העושר החדש. סכנת חדלות הפירעון עדיין עומדת ופתרון לחור הענק בתקציב לא נמצא. בתי הכלא עומסים באסירים, והמדינה החלה בשחרור מוקדם כדי לחסוך בתקציב. השלטון מסואב ומבולגן ושיטת משאלי העם המחייבים שהייתה סמל הדמוקרטיה בקליפורניה הפכה את הפוליטיקה לשעשוע ואת תקציב המדינה לחסר אחריות. המצב קשה כל כך שקליפורניה מחפשת כל דרך יצירתית כדי לחסוך בתקציבה, כולל  לגליזציה של סמים קלים, לא מתוך אידאולוגיה אלא רק כדי לחסוך כסף על ידי ביטול הצורך במלחמה בסמים. בניסיון אחרון למצוא אור בקצה המנהרה החזירו בשנה שעברה אזרחי המדינה את ג'רי בראון המושל האגדי משנות השבעים לכיסא המושל בתקווה שיצליח לשחזר את תקופת הזוהר שנעלמה.

כבר לא רק אלמו
בעולם אחר לחלוטין, בצד השני של הדרום החדש יושבת לה מדינת טקסס, מדינת הענק השמרנית בה הסיסמא הכול בגדול כבר הפכה דת. בעוד קליפורניה מתקשה לגמור את החודש, דווקא מדינת הענק שפעם חוץ מקאובויים, רודיאו ומבצר אלמו לא ניתן היה למצוא בה יותר מדי. היא היום אחת הכלכלות המעניינות בארצות הברית. שיעור הצמיחה הוא בין הגבוהים באיחוד, 57 מתוך 500 החברות של פורבס פועלות משטחה (מקום ראשון בארצות הברית), והיא מציגה מודל כלכלי הפוך בדיוק ממה שהציגה קליפורניה. הממשלה קטנה עד כדי גיחוך, כאשר אפילו חברי הפרלמנט המקומי אינם עובדים קבועים אלא מועסקים לתקופות קצרות במהלך השנה. אין בה מס הכנסה וגם מיסים עקיפים כמעט ולא קיימים, לעומת זאת היא משתמשת במודל של מס רכוש מתוחכם בו מי שמחזיק ברכוש רב נאלץ לשלם מיסים גבוהים.

לעומת מודל הדמוקרטיה הישרה של קליפורניה, טקסס כמעט ולא מאפשרת שלטון תת-מדינתי, כאשר טקסס היא המדינה שמציבה את המגבלות והחסמים הרבים ביותר על סמכויותיהן של המחזות הפנימים. מכל סיבות אלו פוליטיקאים רבים, ברמה המקומית והארצית במיוחד מהצד הימני של המפה, לטעון שיש לאמץ את המודל הטקסני בכל ארצות הברית.

אנרגיה מסורתית בטקסס
אבל האם באמת טקסס ניצחה את קליפורניה? כנראה שמוקדם מדי להספיד את מדינת הזהב. כמו קבוצת הכדורסל שלה לוס אנג'לס לייקרס, קליפורניה יודעת תמיד להתחדש ולהמציא את הדבר הבא. בדיוק כמו שהלייקרס משמרת מסורת של הצלחות לארוך כל 60 שנות קיום הליגה, ומצליחה בכל פעם שכוכביה עוזבים אותה להמציא את עצמה מחדש עם סגל ויכולות חדשות. מג'ורג' מיקן ואלג'ין ביילור לג'רי ווסט ווילט צ'מברליין לכרים עבדול-ג'באר ומג'יק ג'ונסון עד שאקיל אוניל וקובי בראיינט. כך גם מדינת קליפורניה. צריך לזכור שעדיין חלק גדול ממיטב האוניברסיטאות יושבת בקליפורניה, חסרון שטקסס לא מצליחה לתקן, התוצר לנפש הוא מהגבוהים בארצות הברית בעוד שבטקסס הוא נמוך מהממוצע, והמדינה היא בירת התעשיות הירוקות והחדשניות שעל פי רוב הפרשנים הכלכליים היא תעשיית העתיד, בעוד בטקסס הכלכלה מבוססת על תעשיות האנרגיה המסורתית.

אנרגיה ירוקה בקליפורניה
לכן בדיוק כמו שלא סביר שדאלאס מאבריקס תצליח לשחזר את ההישג המדהים ולזכות באליפות הליגה בשנים הקרובות פעם נוספת. כך גם הנציחון הכלכלי של טקסס על קליפורניה כנראה יהיה ניצחון רגעי, ובטווח הארוך מוקדם להספיד קליפורניה. כמו שלא הייתם מהמרים על כך שלוס אנג'לס לייקרס תהפוך לקבוצת אמצע טבלה בעתיד כך לא כדאי להמר על נפילת מדינת הזהב.