Pages

יום שני, 24 בפברואר 2014

איזו מדינה ניצחה את משחקי החורף? על מדדים ומי שמודד אותם

אחד הכלים האהובים על כלי התקשורת הם מדדים ודרוגים: 30 המדינות החדשניות בעולם ישראל במקום האחרון, מדד השחיתות הבינלאומי: ישראל במקום ה-36, מתחת לרוב ה-OECD, ישראל דורגה במקום השישי במדד בריאות עולמי. השימוש בהם נפוץ ואהוב כל כך מכיוון שהם פשוטים להצגה, מוסיפים צבע וצורה, מספרים את הסיפור בצורה קלה, מכתירים מנצחים ומפסידים והכי חשוב, מכיוון שהם מתמטיים הם כביכול נחשבים מדעיים ונכונים. הרבה יותר נכונים מאשר טור דעה, פרשנות, ראיון או ציטוט ומאפשרים לכלי התקשורת שהציג אותם לטעון שזו האמת לאמיתה. אבל האמת היא שרוב המדדים מספרים רק חלק קטן מהסיפור, ולרוב תלויים במי מדד אותם ומה הייתה מטרתו הראשונית. (לדוגמא: על כיצד מודדים עוני). משחקי החורף שהסתיימו אתמול והרצון של כלי התקשורת העולמיים לבדוק מי היא המדינה המנצחת, מציגים בצורה מצוינת את הסוגיה, ואת הבעייתיות של מי המודד שמדד את המדד.


כמו בכל תחרות ספורט, בסיום משחקי החורף ישנו גם הרצון לקבוע חד משמעית מי המנצחים. ברור שעבור כל ענף וענף אותם מנצחים ברורים לנו. אלו שזכו במדליית הזהב באותו ענף, באם זאת קבוצה, צמד או אדם יחיד. אבל כיצד נקבע מי הזוכה הגדולה של כלל המשחקים, מי היא המדינה הטובה בעולם בענפי החורף? לצורך כך מדרגים כלי התקשורת העוקבים אחר התחרויות את כלל המדינות על פי כמות המדליות שלהן. אבל אם נעשה בדיקה במספר אתרים שונים נקבל מספר סיפורים ומנצחים שונים.


הדרוג "האמריקאי" של NBC
אם נלך לאתר הבית של ערוץ התקשורת האמריקאי NBC הערוץ המשדר את משחקי החורף בארצות הברית נראה כי ארצות הברית (מדינת הבית) דורגה במקום השני בפער של חמש נקודות מרוסיה המנצחת הגדולה. לעומת זאת אם נלך לאתר הבית של ערוץ התקשורת הקנדי CBC, הערוץ המשדר את משחקי החורף בקנדה נראה כי ארצות הברית דורגה רק במקום הרביעי כאשר נורבגיה וקנדה (מדינת הבית) עוקפות אותה. רוסיה גם כאן היא המנצחת הגדולה. אם נעשה את אותה בדיקה גם באתר הרשמי של משחקי החורף, אתר המופעל על ידי המארגנים הרוסים, גם שם נראה כי ארצות הברית דורגה נמוך יותר מאשר הדרוג אותו מספק NBC.

הדרוג "הקנדי" של CBC
אם כך מה ההבדל? ההבדל נעוץ בשאלה כמה שווה כל מדליה. לפי השיטה האמריקאית, אין הבדל בין מדליית זהב, כסף או ארד ולכן כל מדליה שווה נקודה אחת. מדינה שזוכה בכמות הרבה ביותר של מדליות היא הזוכה הגדולה. שיטת מדידה שמיטבה בראש ובראשונה עם מדינות גדולות המשתתפות במרבית הענפים. מדינות כמו ארצות הברית שבחרה להשתמש בממד זה. לעומת זאת השיטה הקנדית למדידה מבדילה בין סוגי המדליות, כאשר המדינה שזכתה במרבית מדליות הזהב היא הזוכה הגדולה. לפי השיטה הזאת 10 מדליות הזהב של קנדה עדיפות על 9 מדליות הזהב של ארצות הברית. שיטת מדידה שמיטבה עם מדינות קטנות להן יתרון יחסי במספר ענפי ספורט בודדים. מדינות כמו קנדה או נורבגיה שבחרו להשתמש במדד זה.

ברור שאין שיטה נכונה יותר, יש שיגידו שאכן מדליית הזהב היא הקובעת והרי כל המטרה היא להיות ראשון ולכן רק כמות מדליות הזהב צריכות לקבוע. לעומת זאת יש שיגידו שמדינה כמו סלובקיה שזכתה רק במדליית זהב אחת במהלך המשחקים ובאף מדליה נוספות אינה יכולה להיחשב טובה יותר ממדינה כמו איטליה לה 8 מדליות סך הכל, אך לצערה אף אחת מהן אינה זהב, אלא 6 ארד ו-2 כסף.

המטרה של ניסוי זה לא הייתה לקבוע מי המדינה המנצחת במשחקי החורף, (דבר שכנראה בלתי אפשרי). אלא להמחיש עד כמה אין לקחת מדדים ודרוגים המופעים בתקשורת לעיתים קרובות בצורה כה רצינית ודוגמתית. מדדים הם דרך נפלאה להציג חלק מהאמת, אבל בדגש על חלק, כאשר אותו חלק ברוב המקרים נקבע לפי האינטרסים של מי שקבע את המתודולוגיה שמאחורי המדד.