Pages

יום שלישי, 17 במאי 2011

עשר עובדות שבטח לא ידעתם על נורבגיה

בדרך כלל ששואלים ישראלים מה הם יודעים על נורבגיה הקונוטציה היחידה שעולה להם זה הסכם אוסלו ולפעמים גז ונפט. אז לכבוד יום החוקה הנורבגי (המקבילה הנורבגית ליום העצמאות הלא קיים) 10 דברים שלא ידעתם על הממלכה הנורבגית

במלחמת העולם השנייה והכיבוש הנאצי משפחת המלוכה הבריטית העניקה מקלט למשפחת המלוכה הנורבגית. כאות תודה, מאז סוף המלחמה ועד ימינו נורבגיה שולחת מדי חג מולד עץ אשוח ענק וחגיגי לבריטניה.

למרות גודלה הקטן של המדינה (פחות מ-5 מיליון תושבים) ישנן 9 חברות נורבגיות בדרוג השנתי של המגזין פורבס. 

למדינה ישנם קשרים היסטוריים קרובים עם כל המדינות המקיפות אותה. נורבגיה הייתה חלק מאיחוד מדיני עם דנמרק, ותחת כיבוש של שבדיה. בנוסף למשפחת המלוכה הנורבגית יש קשרי משפחה קרובים עם משפחת המלוכה הבריטית. האראלד החמישי המלך הנורבגי, הוא גם אחד מהיורשים של מלכת בריטניה.

בנורבגיה ישנן מגבלות רחבות על רכישת אלכוהול. אפשר לקנות שתייה אלכוהולית אך ורק מחברה אחת ויחידה (Vinmonopolet) שהיא מונופול בבעלות הממשלה.  


נורבגיה אינה חברה באיחוד האירופי, אבל כן חברה בנאט"ו, בארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה ובארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי.

בנורבגיה ישנו מס ערך המוסף הגבוהה בעולם 25%. וזאת למרות שמע"מ מוגדר על ידי כלכלנים כמס ניטראלי שלא עושה הבדל בין עשרים לעניים, בעוד נורבגיה נוהגת להצטייר כמדינת סוציאליסטית.

נורבגיה היא המדינה המפותחת-מערבית היחידה אשר כמעט ואין בה תעשייה מודרנית. נורבגיה מייבאת מוצרי תעשייה מוגמרים. זאת משום שהמשק הנורבגי מתבסס על תעשיית יצוא הנפט והגז. למרות זאת בשנים האחרונות נעשים ניסיונות להכין את המשק הנורבגי ליום שאחרי הנפט.

פרוש המילה נורבגיה הוא "הנתיב הצפוני", ולמדינה יש שני ההמנונים לאומיים אחד למדינה ואחד לממלכה. הלחן של המנון הממלכה זהה  ללחן של ההמנון הבריטי כאשר רק המילים שונות.

בנורבגיה ישנן הגנות מכסיות מהגבוהות בעולם על חקלאות ומזון מקומי, בשר לדוגמא מוגן ב-500 אחוז מס על יבוא מתחרה. והחקלאות המקומית מסובסדת ביותר מ-3 מיליארד דולרים. עקב כך מחירי המזון בנורבגיה הם הגבוהים באירופה, ותושבים רבים עוברים את הגבול לשבדיה ודנמרק קונים מזון וחוזרים לנורבגיה.

נורבגיה שואפת להיות המדינה המובילה בעולם במלחמה נגד גזי חממה. היא המדינה המובילה בעולם ביצור אנרגיה ממקורות מתחדשים, מעל 90 אחוז מהאנרגיה במדינה. היא מטילה מס גבוהה מאד על דלק למרות שהיא מייצרת אותו בעצמה, ויש בה את אחוז כבשי האגרה מהגבוהים בעולם כדי להוריד רכבים מהכביש.