Pages

יום שני, 23 במאי 2011

גוש הממלכות הערביות

 ערב הסעודית ונסיכויות המפרץ מעבירות מסר ברור לעולם, בתי מלוכה כן, רפובליקות לא

התכנסות מדינות לתוך גושים היא תופעה נפוצה בעשורים האחרונים בנוף העולמי. לאירופה יש גוש, למזרח אסיה יש אחד, בצפון אמריקה ישנם תהליכים שבנתיים בשלו רק ברמה הכלכלית, וכעת גם בדרום היבשת נשמעים קולות למיזוגם של מיני גושים קטנים ורבים לגוש אחד גדול ומרכזי. כל אותם  גושים מבוססים תמיד בראש ובראשונה על גאוגרפיה ולאחר מכן  על כלכלה, דת, שפה, או עבר משותף. לעומת זאת גוש מוזר וייחודי כמו זה שעומד להיווצר קרוב מאד אלינו, עוד לא ראינו בעולם. גוש של מדינות ערביות-סוניות המבוסס כולו על דבר אחד ויחיד בתי מלוכה.

סמל הארגון
לפני שבוע מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC) ארגון כלכלי של יצואניות הנפט במפרץ הפרסי שהוקם בשנת 1981 וכולל את ערב הסעודית, קטאר, כווית, איחוד האמירויות, עומאן ובחריין, החליטו לפתוח במשא ומתן מואץ לקבלת ירדן ומרוקו לשורות הארגון. ביחד מתכננות שמונה המדינות החדשות להקים איחוד פוליטי-כלכלי שישאף למיזוג הכלכלות, יגביר את שיתוף הפעולה המדיני, ישאף למטבע משותף ולמדינות יצוא אחידה. המכנה המשותף היחיד בין מועדון השמונה החדש, A8 אם תרצו. מלבד כמובן להיותן מדינות ערביות, זה שאלו המדינות הערביות האחרונות בהן עדיין יש מלכים, אמירים וסולטנים. אלו הן בעצם המונרכיות האחרונות של העולם הערבי.

למה עכשיו?

המצב השברירי שאליו נכנס המזרח התיכון הוא הזרז להקמת הארגון. מצד אחד התפוררותו של הגוש המתון בראשות מצרים השאיר את ערב הסעודית לבדה אל מול האיום האיראני ומדינות הציר שלה. אל מול הסכנה הפרסית מוכנה ערב הסעודית לצרף כל מדינה המוכנה לסייע, מרוקו, ירדן ומדינות המפרץ מאפשרות לה עומק אסטרטגי מהים הערבי ועד חופי הים התיכון והאוקיינוס האטלנטי. בנוסף מרוקו וירדן הן שתי מדינות החוששות מאד מצעדיה של המעצמה העולה איראן. מרוקו שמבקרת רבות את הסיוע שנותנת איראן למורדים בסהרה המערבית וירדן שחוששת מהשתלטות איראנית על עיראק ומענק שיעי שיוולד בגבולה המזרחי.

בית המלוכה הסעודי
מהצד השני המהפכות בעולם הערבי הפכו את ערב הסעודית מיקירת המערב, יצואנית הנפט הגדולה שתמיד אפשר לסמוך עליה, שותפתה הגדולה של ארצות הברית והכוח המייצב של המזרח התיכון, למובילה הראשית של הציר האנטי-דמוקרטי. מדינה המדכאת את "אביב העמים הערבי" בשטחה. יוצאת נגד הפגנות במדינות ערב (ערב הסעודית הייתה היחידה לגנות את ההפגנות במצרים ותמכה בחיזוק משטרו של מובארק), ולא מהססת לשלוח גם כוחות צבא לדיכוי מרידות בדיוק כמו שעשתה בבחריין, המדינה היחידה עד כה, בה ההפגנות לבסוף נכשלו ודוכאו. בזמנים בהם הנשיא ברק אובמה נואם בוושינגטון על זכויות אוניברסליות עליהן תגן ארצות הברית בכל מקום שיידרש, בריאד שומעים מבינים ולא עומדים מהצד.

המסר של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ הוא ברור וחד, אנחנו כאן כדי להישאר. רוצים לעשות מהפכות לכו למדינות בלי ההיסטוריה השלטונית ובלי בתי המלוכה. טוניסיה, תימן, לוב, סוריה, מצרים זה בסדר, אנחנו גם נתמוך כלכלית ונסייע אם צריך לבסס שלטון חדש. אבל במלכים לא נוגעים. אם צריך גם נתאחד כולנו יחד כדי לומר זאת. אין זה גם פלא שדווקא בתי המלוכה הם שמתאחדים ומצליחים לעבור את ה"אביב הערבי" בשלום. מדובר במדינות מבוססות ויציבות הנהנות בנוסף לריבונות החיצונית ממנה נהנות רוב מדינות ערב גם מריבונות פנימית גבוהה במיוחד ומלגיטימציה חזקה מצד בני עמם.

פאן-ערביות מסוג חדש

מעבר למסר לעולם, גוש הממלכות משדר גם תפיסה חדשה של פאן-ערביות, פאן-ערביות שעושה הפרדה בין ערביי המפרץ וחצי האי ערב (אפשר להתעלם ממרקו וירדן בהקשר הזה) ופאן-ערביות המבוססת על צרכים הרבה יותר תועלתניים זמניים מאשר אידאולוגיה סדורה ומאורגנת. עכשיו רק נשאר לראות האם האיחוד החדש הוא צעד ראשון אל עבר איחוד ממוזג עוד יותר בין אותם ממלכות ערביות, קונפדרציה מסוג כל שהוא או לפחות ברית הגנה משותפת למדינות המפרץ. או שזהו צעד נואש אחרון של המלך האחרון של ערביה להיות רלוונטי. 







ערב הסעודית ונסיכויות המפרץ מעבירות מסר ברור לעולם, בתי מלוכה כן, רפובליקות לא
Posted by Omer Gendler on Monday, May 23, 2011

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה