Pages

יום שישי, 29 באפריל 2011

עשר עובדות על בית המלוכה הבריטי

לקראת החתונה המלכותית 10 עובדות על בית המלוכה הבריטי

1) מלכת בריטניה וכל העומדים אחריה בסדר הירושה חייבים להיות צאצאים ישירים של סופיה מהנובר, אלקטורית (נסיכה בוחרת) מהמאה ה-17, שעל פי ההסדר בין הפרלמנט לבית המלוכה היא היורשת החוקית של הכתר הבריטי. בנוסף כל יורש חייב לעמוד בשני תנאים נוספים: להיות פרוטסטנטי בעת המלכתו ולקבל עליו את הדת האנגליקנית לאחר מכן, ולהיוולד לזוג הורים הנשואים באופן חוקי עוד מלפני שנולד.   

סמל בית המלוכה
2) המלכה אליזבת השנייה המכהנת בתפקדי מאז שנת 1952 (אחת התקופות הארוכות בהיסטוריה), בכלל לא הייתה מועמדת לתפקיד בלידתה ולא תפסה את אור הזרקורים והתעניינות העם הבריטי. לשם השוואה חשיבותה בסדר הירושה דומה לזו של הנסיכה ביאטריס מיורק היום, מה שבטח נשמע לכם מזור כי בוודאי רובכם לא שמעתם עליה. איך בכל זאת היא הפכה למלכה? דודה אדוארד השמיני וויתר על הכתר ומת ללא ילדים, ולה עצמה לא היו אחים זכרים.

3) למרות הדעה הרווחת על כך שבית המלוכה הוא גוף יקר העולה למשלם המיסים הבריטי כסף רב, בפועל הוא דווקא גוף רווחי שמכניס לממלכה יותר כסף מאשר היא משקיעה בו. להסבר רחב יותר ניתן לצפות בסרטון.



4) כאשר תוריש המלכה אליזבת את הכתר לבנה או לנכדה ישתנה בית המלוכה מבית וינדזור, בית המלוכה הנוכחי לבית מאונטבטן. על המלך ומלכה עצמם אין השינוי משמעותי, אך הוא חשוב בעיקר למעגל האצולה השני ולסמליות.

5) למרות שבית המלוכה מולך על העם הבריטי המורכב מהאנגלים, הסקוטים והווילשים, משפחת המלוכה עצמה היא ממוצא גרמני כאשר מאז חתונתה של המלכה אליזבת עם הנסיך פיליפ נכנס גם ענף יווני למשפחה והמלכים הבאים יהיו ממוצא גרמני-יווני. מלך אנגלי טהור לא  מלך על אנגליה כבר מאות בשנים.

6) למרות שהציבור הבריטי ראה בדיאנה הנסיכה מוויילס כפשוטת עם שעלתה לגדולה כמו בסיפורי האגדות, האמת קצת שונה. דיאנה הייתה ביתו של רוזן ממשפחת ספנסר, משפחה מצאצאיו של המלך צ'ארלס הראשון.

7) בנוסף להיותה מלכת בריטניה, אליזבת היא מלכתם של 15 מדינות נוספות: אוסטרליה, ניו זילנד, קנדה, ג'מייקה, ברבדוס, איי בהאמה, גרנדה, פפואה גינאה החדשה, איי שלמה, טובאלו, סנט לוסיה, סנט וינסנט והגרנדינים, בליז, אנטיגואה וברבודה, וסנט קיטס ונוויס. כאשר בכל מדינה יש לה מעמד שונה וסמכויות אחרות. בנוסף אליה הכתר הבריטי מחזיק בתארים משניים נוספים כדוגמת נסיך ויילס המוענק ליורש העצר הבריטי.

8) מתוקף תפקידה המלכה היא גם ראש הצבא הבריטי, לכן כמעט כל משפחת המלוכה שירתה או משרתת בצבא הבריטי. המלכה אליזבת הייתה גם האישה הראשונה מבית המלוכה ששירתה אי פעם בצבא וזאת בזמן מלחמת העולם השנייה.

9) הסקוטים שהם העם השני בגודלו בממלכה המאוחדת לא מכירים בתואר של המלכה אליזבת השנייה, ומכנים אותה המלכה אליזבת, מכיוון שהמלכה אליזבת הראשונה הייתה מלכה לפני האיחוד עם סקוטלנד ולכן מעולם לא הייתה מלכת הסקוטים.

10) למרות חשיבות הפרוטסטנטיות והאנגליקניות לבית המלוכה הבריטי הנסיך פיליפ הוא ממוצא יווני-אורתודוקסי דבר שעורר התנגדות גם בקרב העם הבריטי וגם אצל אביה של אליזבת המלך ג'ורג' השישי בעת החתונה. למזלו של פיליפ בזמנו אף אחד לא חשב שאליזבת תהפוך למלכה והשניים לבסוף התחתנו.



לכל הכתבות בסדרה: עשר עובדות