Pages

יום רביעי, 9 ביולי 2014

מה גורל הממלכה

בצל משאל העם הסקוטי עומדת שאלה לא פשוטה והיא גורל בית המלוכה הבריטי. סקוטלנד אמנם רוצה עצמאות מבריטניה אבל האם הדבר אומר שהיא גם רוצה לנתק את קשריה מבית המלוכה. כנראה שלא. בעוד שהממשלה בלונדון עשתה כל טעות אפשרית מאז הוכרז משאל העם. דווקא בית המלוכה משחק נכון וחכם. בעוד באופן גלוי, הוא מצהיר שהוא מעוניין בהישארות סקוטלנד חלק מהאיחוד, אך לא פעם הוא גם דואג לשלוח מסרים ברוח: "המלוכה הייתה קיימת לפני האיחוד ותתקיים גם אחריו. המלכה אליזבת השנייה אף צוטטה אומרת:" אליזבת הראשונה איחדה את הממלכה ואליזבת השנייה לא תהייה זאת שתפרק אותה".


לא סתם נאמרים הדברים בצורה זאת, מי שמכיר את ההיסטוריה הבריטית יודע כי בית המלוכה "איחד" בין שתי הממלכות כבר בתקופת אליזבת הראשונה וג'יימס השישי. כמעט מאה שנה לפני האיחוד הפוליטי בין הממלכות. לכן באותה צורה גם אם יופרדו ה"ממלכות" המודרניות אין סיבה כי בית המלוכה לא ימשיך לייצג את שתיהן.


דברים ברוח זו נאמרים גם בסקוטלנד. ראש הממשלה המיוחד אלכס סלמונד כבר הודיע כי סקוטלנד אינה מתכוונת להפוך בשלב הראשון לרפובליקה, אלא תמשיך להיות מונרכיה חוקתית. לדעתו יש לערוך משאל עם נוסף, בנושא המלוכה, בשלב מאוחר יותר. לדעת גורמים רבים אין סיבה כי בית המלוכה לא ימשיך לעמוד בראש סקוטלנד העצמאית גם לאחר העצמאות. בדיוק כמו מעמדו בקנדה, אוסטרליה ומדינות נוספות שאינן חלק מהאיחוד.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

ג'יימס השישי לא היה בנה של אליזבת הראשונה, כי אם בנה של מרי מלכת הסקוטים (מרי סטיוארט).

הוסף רשומת תגובה