Pages

יום שישי, 2 בינואר 2009

מילון מונחים: קוטביות

קוטביות (Polarity) היא דרך ציורית המיועדת להציג את חלוקת העוצמה במערכת הבינלאומית בזמן נתון. החלוקה השכיחה ביותר היא בין מערכת חד קוטבית, דו קוטבית ורב קוטבית, למרות שיש גם חלוקות נוספות. מעבר לעיסוק בסוג הקוטביות של המערכת עולה שאלת היציבות, וחוקרים רבים מתווכחים על איזו מערכת יציבה ועדיפה יותר.

מערכת חד קוטבית
מערכת חד קוטבית באה לתאר מצב בו ישנה מעצמה אחת לה יש את רוב העוצמה (צבאית, כלכלית, טכנולוגית, תרבותית) במערכת. אין הגדרה אחידה לרוב העוצמה וההגדרות משתנות בין מעצמה עם מעל 51 אחוז מהעוצמה במערכת להגדרות מקלות יותר כמו מעצמה בעלת יתרון רב מהמעצמה מספר שתיים אחריה. דוגמאות למעצמות שכאלו הן ארצות הברית מאז סיום המלחמה הקרה, האימפריה הרומית בשיא פריחתה, מצרים הפרעונית ואשור עד עליית בבל.

מערכת דו קוטבית
מערכת דו קוטבית באה לתאר מצב בו ישנן שתי מעצמות החולקות בינן לבין עצמן את רוב העוצמה בעולם ובצורה יחסית שווה. לדוגמא ברית המוצעות וארצות ברית במלחמה הקרה, אתונה וספרטה בעת העתיקה, בריטניה וספרד במאה ה-17. ישנם חוקרים המפרשים מערכת דו קוטבית בצורה רחבה יותר, ומציינים גם מערכות דו קוטביות מדרגה שנייה, בהם מערכות של צירים או בריתות נחשבים כקוטב אחד. לדוגמא, מעצמות המרכז מול מדינות ההסכמה במלחמת העולם הראשונה, ומדינות הציר מול בעלות הברית במלחמת העולם השנייה.

מערכת רב קוטבית
מערכת דו קוטבית באה לתאר מצב בו ישנן שלוש או יותר מעצמות החולקות בינן לבין עצמן את רוב העוצמה בעולם ובצורה יחסית שווה. לדוגמא אירופה בתקופת הקונצרט האירופאי של במאה ה-19, אסיה בתקופת שלוש הממלכות הסיניות. ישנו ויכוח האם כיום העולם צועד אל עבר עולם רב קוטבי בו ארצות הברית אינה המעצמה היחידה ואליה מצטרפות מעצמות כמו: סין, הודו והאיחוד האירופי.