Pages

יום שני, 5 בינואר 2009

מילון מונחים: באנדוואגונינג (Bandwagoning)

באנדוואגונינג (לעיתים מכונה בעברית בשם "השתרכות" או "לקפוץ על העגלה") הוא מושג ביחסים בינלאומיים המנסה להסביר כשל איזון בתאוריית מאזן הכוחות. ההיגיון שעומד מאחורי מודל מאזן הכוחות הוא, שכאשר מעצמה אחת מתחזקת מעצמות אחרות אמורות לאזן מולה ובכך לנטרל את האיום. לעומת זאת במציאות אנו עדים למקרים רבים בהם אין הדבר מתקיים ומעצמת מתחזקות ללא תגובה.

מודל הבאנדוואגונינג גורס כי מדינות כושלות באותו איזון עקב כך שמדינות חלשות מצטרפות למעצמה העולה במקום לאזן מולה. הרעיון הוא כי המדינות מבינות שאכן ישנה מעצמה שמתחזקת אבל מכיוון שהן מעדיפות לא להתמודד איתה, או מאמינות שאיזון מולה הוא בלתי אפשרי הן מוותרות, מקבלות את מרותה ומצטרפות אליה. לעיתים מדינות עושות זאת עקב תמריצים או הבטחות שהמעצמה העולה מבטיחה להן. חוקרים המאמינים במאזן כוחות טוענים כי שימוש בבאנדוואגונינג הוא מסוכן מכיוון שבמקום להתמודד עם האיום אתה רק מחזק אותו ומכיוון שאנחנו לא יודעים מה יוליד העתיד אתה מסתכן בהגדלת האיום בטווח הארוך על חשבון הטווח הקצר.

דוגמאות לכך ניתן לראות בהתנהגותן של מדינות מערב אירופה לאחר המלחמה הקרה, שבמקום לאזן מול מעצמת העל העולה ארצות הברית לאחר שהמאזנת שלה ברית המועצות קרסה , דווקא הצטרפו אליה ועזרו לה לבסס את מעמדה כהגמון עולמי עוד יותר.

מקור השם
מקור המונח הוא מהפוליטיקה האמריקאית של המאה ה-19. באותה תקופה בה לא היה טלוויזיה וגם הרדיו היה בחיתוליו, הפוליטיקאים נהגו להשתמש במצעדים ובכריכות במהלך קמפיין הבחירות בכדי לשלהב את ההמונים. לאחר שמועמדים מסוימים צברו תמיכה מספקת ומעמד, והראו סימנים שהם עומדים לנצח, פוליטיקאים אחרים שרצו לקשור את שמם עם המועמד המוביל לניצחון היו נוהגים להצטרף אליו על ידי תפיסת מקומות במצעד או בכרכרה המנצחת ומכן המושג "לקפוץ על העגלה". אחד הפוליטיקאים המפורסמים שעשו שימוש בשיטת בחירות זאת היה ויליאם ג'נינגס ברייאן.  

תגובה 1:

יוסי אבו אמר/ה...

באנדווגונינג הוא אחד הצלעות של תאוריית ההגמוניה. אם נלך לפי התיאוריה הזו אז לפני המלחמה אנגליה הייתה ההגמון ואחריה ארה"ב לקחה את מקומה. האם בימינו ארה"ב היא עדיין ההגמון? ישנן מדינות שקיומן יכול לשלול טענה זו בימינו.

הוסף רשומת תגובה