Pages

יום שלישי, 1 במרץ 2011

ערב הסעודית, זמן לפעול


המורדים בלוב מבקשים את עזרת ארצות הברית והמערב במאבקם בכוחות של מועמר קדאפי, בתימן ביקש הנשיא עלי עבדאללה את עזרת העולם במאבק מול המורדים, ובבחריין ביקש בית המלוכה את עזרת ארצות הברית בהתמודדות עם המפגינים השיעיים, המופעלים לדברי בית המלוכה על ידי איראן. בכל אותן בקשות עזרה הכתובת תמיד הייתה אחת, ארצות הברית. רגע עצרו, למה ישר ללכת מעבר לים אל ארצות הברית, לא שכחתם כוח אזורי אחר? איפה ערב הסעודית?

ערב הסעודית היא הכוח הצבאי החזק, הגדול והמודרני ביותר במזרח התיכון. רק לאחרונה התבשרנו על כך שהיא עתידה לקנות נשק נוסף מארצות הברית בהיקף של 60 מיליארד דולר, הרכישה הביטחונית הגדולה בהיסטוריה. אך למרות כל זאת נראה שהצבא הסעודי העצום (העשירי בגודלו בעולם) משמש בערב הסעודית לתפאורה בלבד. מדוע צריכה ארצות הברית לסכן את מיטב בניה כדי להגן על המורדים בלוב, כאשר ערב הסעודית אינה מוכנה לסייע לאחיה הערבים בעצמה? מדוע יוצא בית המלוכה הבחרייני מנוקדת הנחה שדווקא ארצות הברית צריכה לשחק את השוטר האזורי, כאשר בית מלוכה גדול וחזק הנמצא מהצד השני של גבולו יכול לסייע באפקטיביות גדולה לא פחות? מדוע צריכה ארצות הברית להיות המושיע הגדול בכל עימות פנים ערבי, כאשר ערב הסעודית המדינה הערבית העשירה והחזקה ביותר  נחה על זרי הדפנה.


ערב הסעודית כבר הודיעה שההפגנות בבחריין מאורגנות ומתוזמרות על ידי איראן והאוכלוסייה השיעית במדינה, ושהיא רואה בחומרה התערבות איראנית במדינה ערבית ובמיוחד במפרץ הפרסי. אם כך, אז לא למה רק לראות בחומרה? למה לבקש את עזרת ארצות הברית, תועיל בטובה ערב הסעודית לפעול ולהתערב בנעשה בבחריין אם היא מרגישה שזה פוגע באינטרסים שלה. בשביל מה היא מחזיקה כוחות ביטחון כה גדולים אם לא בדיוק עבור מצבים שכאלו.

גם במקרה התימני ערב הסעודית מנסה לשמור פרופיל נמוך. במשך שנים היא מתריעה על מעורבות של אל-קאעידה במדינה, ובמעורבות איראנית בקרב החוגים השיעיים בצפון. אך מעבר להקמת חומה שתעצור את הגירת הפליטים לתחומה, ומעבר לפעולות צבאיות ספורות בשטח תימן, מערב הסעודית אין חדש. פעולה צבאית אמיתית כנגד הגורמים הרדיקלים בתימן, את זה היא משאירה למערב. אחרי הכול למה להיות האיש הרע, שהמערב ילכלך את הידיים, אם צריך אנחנו נמכור לו נפט כדי להפעיל את המטוסים והטנקים.

גם בנושא הפיראטים הסומליים (מדינה ערבית אם שכחתם) ערב הסעודית משאירה למערב לטפל בבעיה. למרות שעד כה ספניות סעודיות נפגעו מהפיראטים בדיוק כמו שאר המדינות, והפיראטים הסומלים לא עושים הנחות לקברניטים ממוצא ערבי. מבחינת סעודיה ששאר העולם יטפל בבעיה, ארצות הברית, נאט"ו, הודו, סין, אדרבה, רק חס ושלום שכוחות סעודים, המדינה הקרובה ביותר לאזור יתרמו לנטל העולמי.

ערב הסעודית לא תוכל לשבת על הגדר לנצח, במיוחד לא בתוקפה בה נראה שארצות הברית החליטה לצמצם בהתחייבויות, ובמיוחד בהתחייבויות במזרח התיכון. ערב הסעודית צריכה להתחיל להיכנס לשלב הבגרות המדינית שלה, ולהבין שעליה לקחת תפקיד פעיל בהרבה בעיצוב וייצוב המזרח התיכון. מול איראן מול אל-קאעידה ומול שאר הגורמים המאתגרים את המערכת האזורית. אחרת בשביל מה המערב מחמש אותה בנשק המודרני ביותר שיש, ובשביל מה היא ממשיכה לקנות אותו בכמויות בלתי נתפסות, בשביל מצעד צבאי ברחובות ריאד לא צריך 60 מיליארד דולר.