Pages

יום שני, 5 בינואר 2009

מילון מונחים: באקפאסינג (Buck Passing)


באקפאסינג (לעיתים מכונה בעברית לעיתים בשם "העברת הכדור" או "העברת האחריות") הוא מושג ביחסים בינלאומיים המנסה להסביר כשל איזון בתאוריית מאזן הכוחות. ההיגיון שעומד מאחורי מודל מאזן הכוחות הוא, כאשר מעצמה אחת מתחזקת מעצמות אחרות אמורות לאזן מולה ובכך לנטרל את האיום. לעומת זאת במציאות ענו עדים למקרים רבים בהם אין הדבר מתקיים ומעצמת מתחזקות ללא תגובה.

מודל הבאקפאסינג גורס כי מדינות כושלות באותו איזון עקב כך שהן מעבירות את האחריות למדינות אחרות. הרעיון הוא כי המדינות מבינות שאכן ישנה מעצמה שמתחזקת ואכן יש צורך, להתעצם, לטפל בה, או לאזן מולה אבל מעדיפות לא להתמודד עם הבעיה ולהעביר אותה למדינות אחרות. בצורה שכזרת האיום אינו זוכה לתגובה ומאזן הכוחות נכשל.

ישנן דוגמאות רבות בהיסטוריה למדינות שפעלו בצורה שכזאת. הדוגמא המוכרת והשכיחה ביותר במחקר היא גרמניה הנאצית של לפני מלחמת העולם השנייה. כאשר גרמניה הלכה והתעצמה בעוד שאר המעצמות האירופאיות כדוגמת: ברית המועצות, בריטניה וצרפת לא איזנו מולה והעדיפו להעביר את האחריות מאחת לשנייה.

נשיא ארצות הברית הארי טרומן היה נוהג להחזיק על שולחנו שלט עץ עליו כתוב המשפט " The Buck Stops Here" במטרה להצהיר כי כנשיא ארצות הברית הוא אינו מעביר את האחריות ומטפל במה שיש לטפל.

מקור השם
ישנו ויכוח מהיכן צמח הביטוי הבאקפאסניג. הסברה הנפוצה היא שהמושג לקוח מעולם הפוקר של המערב הפרוע, בו היה נהוג לסמן את הדילר האחראי על הסדר בשולחן בדולר ((Buck, כאשר בכל סיבוב היה נהוג להעביר (Passing) את הדולר לשחקן אחר שישמש כדילר התורן. מכאן הרעיון של העברת האחריות משחקן לשחקן. 

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה!

יוסי אבו אמר/ה...

לצערי העולם מספק לנו יותר ויותר אפשרויות להשתמש במונח הזה

הוסף רשומת תגובה