Pages

יום שני, 23 בינואר 2012

מדינת ישראל ושכנותיה במזרח התיכון בעיניים בריטיות של המאה ה-19

בחלק האחרון של המאה ה-19 הייתה בריטניה המעצמה הגדולה בעולם, שטחה התפרס ממזרח אסיה ועד מרכז אמריקה ולצי הימי שלה לא היו מתחרים. אימפריה שהשמש אינה שוקעת בה לעולם הם קראו לה, עולם שלונדון בירתה. אבל בכל זאת דבר אחד הדאיג את הבריטים באופן כפייתי, איך לשמור על הסדר, היציבות והשלום העולמי בכדי לשמר גם את השליטה בעולם.

אירופה 1870
כשהבריטים הסתכלו על יבשת אירופה הם זכרו את המלחמות הרבות שהם ניהלו לאורך ההיסטוריה עם צרפת וספרד, ופחדו במיוחד משידור חוזר של מלחמות הכול בכל מתקופת נפוליאון. מסקנתם הייתה שגבולות משותפים הם זרז למלחמה. לכן, אם לשתי מעצמות (צרפת-בריטניה, גרמניה-צרפת, בריטניה-ספרד) יש גבול משותף, היסטורית ותאורטית, מלחמה לבסוף כנראה תפרוץ. עקב כך כאשר הם ראו את עלייתה של המעצמה החדשה באירופה, והיא האימפריה הגרמנית המתגבשת, הם דאגו לשמר אזור חיץ בינם ובין הענק העולה. ניטרליותה היחסית של בלגיה מדינה שהוקמה לצורך הזה בדיוק, ועצמאותן של הולנד ודנמרק הפכו לאסטרטגיה. אזור חיץ שלא יאפשר מלחמה ישירה בין המעצמות וחוץ ממוצא צר לים הצפוני שבכל זאת היה בידי גרמניה, המטרה הבריטית אכן הושגה.

את רעיון החיץ לא שמרו הבריטים לאירופה בלבד, הם לקחו אותו אל היהלום שבכתר הממלכה, הודו. באותו הזמן הייתה הודו לנכס החשוב והאחרון באימפריה הבריטית, שכבר איבדה את ארצות הברית, ובאופן חלקי את קנדה ואוסטרליה. לכן יציבותו הפנימית והחיצונית של חצי האי ההודי היו בעדיפות עליונה. למרות האופנה החדשה לדבר על עליית כוחה של סין, הבריטים הבינו כבר אז כי גם למרות הפיגור הטכנולוגי וחוסר הקדמה, סין היא תמיד מעצמה בפוטנציאל, וכי מאות מיליוני סינים יכולים להיות איום ביטחוני גם ללא רובים וספינות מתקדמות. לכן הם האמינו, מה שטוב ועובד באירופה טוב גם לאסיה. באופן מחושב ומדורג הבריטים העלימו כל גבול אפשרי בין סין והודו. בורמה, סיקים, טיבט, מזרח בנגל, אסאם, נאפל ובהוטן היו כולן נסיכויות שהבריטים חיזקו והרחיבו את שטחיהן הרבה מעבר לכל פרופורציה הגיונית ושליטה היסטורית.  כל זאת רק בכדי לחצוץ בין שני הענקים סין והודו הבריטית.


ואכן כל עוד שלט הבריטים בהודו, הגבולות והשקט בין הענקים נשמרו. (ייתכן גם שללא הכיבוש הסיני של טיבט וההשתלטות של הודו על קאשמיר, סיקים וחלקים מצפון מזרחה של הודו (שבע האחיות) שבפועל יועדו לשלטון עצמאי או לשילוב בבורמה, המלחמה בין סין והודו של 1962 לא הייתה פורצת והמתיחות וסכסוכי הגבולות היום היו נעלמים).

הקשר הישראלי
אבל איך כל זה קשור לישראל? קשור מאד, בחודשים האחרונים כאשר חוסר היציבות ואי-הוודאות באזור הולכת וגוברת, ישנה הבנה אחת שמתבססת, גם במערב וגם בעולם הערבי. הגבולות במזרח התיכון ובחלקים גדולים באפריקה עשויים ועומדים להשתנות. בשבועות האחרונים אנחנו עדים להתמרדויות בדואיות הולכות וגוברות בסיני, ואף לדיבורים קיצוניים יותר בדבר סמי-עצמאות של חצי האי ואף היפרדותו דה פקטו ממצרים.

גם בסוריה מתחילה לחלחל ההבנה כי במידה ושלטונו של אסד יקרוס, סוריה אחת לא תצא ממנו. וככל שהמלחמה תתארך, תתפרק סוריה לחלקים ולמיעוטים רבים יותר. עלאווים, דרוזים, נוצרים, סונים כל אחד מתרכז בשטחו תוך גירוש האחר, ובבוא העת ידרשו כולם את המגיע להם.

כאן בדיוק נפתחת ההזדמנות למדינת ישראל. כאשר העתיד של שתי מדינות אלו אינו ידוע. כאשר מצרים הולכת לכיוון רדיקלי ואנטי-ישראלי, ובסוריה במקרה הטוב יתחרש תהליך דומה ובמקרה הרע האנרכיה תנצח וסוריה תהייה עירק או לוב נוספת. עולה השאלה האם מה שעבד לבריטים במאה ה-19 עשוי לעבוד גם כאן? האם חיץ יבשתי בין שתי אויבותיה ההיסטורית של ישראל לא יספק ביטחון רב יותר?

מדוע לא לעודד שבטים בדואים בסיני כנגד מצרים ההופכת עוינת, מדוע לא להקים אזור חיץ יבשתי הגדול פי שלוש משטחה של מדינת ישראל. בסוריה הדבר אינו שונה, אם אכן המדינה עומדת בפני פרוק, למה לא לדאוג שהפרוק יהייה יותר נוח. כמו מדינה דרוזית על כל שטח ג'בל אלדורוז השוכן לגבולות הגולן. שטח חיץ שיפריד גם בין סוריה לישראל וגם בין סוריה העתידית לירדן. או מדינה נוצרית המפרידה בין גבולה המזרחי של לבנון וסוריה.

מי שחושב שרעיון שכזה הינו חדש, שרק ילך ויבדוק את תוכניות הקרב של מלחמת ששת הימים, ואת הרעיונות המבריקים של חלק ממנהיגיה באותה תקופה כדוגמת יגאל אלון ורחבעם זאבי. מנהיגים צבאיים שידעו היסטוריה, היו בעלי חזון וידעו את חשיבותן של מדינות חיץ בהגנה על גבולות.

מה שנראה לפעמים בלתי אפשרי או הזוי עשוי לפעמים להיות הפתרון הפשוט ביותר. במיוחד בתקופה בה רעיון ההגדרה העצמית הולך ומתחזק, וכאשר ישראל והעולם המערבי מסייעים לו במקומות כה רבים, מקוסובו וכורדיסטן העיראקית, ועד דרום סודן. לבריטים זה עבד בכדי להביא יציבות לאימפריה שלהם בכמעט חצי עולם, למה שזה לא יעבוד לישראל על שטח של כמה מאות קילומטרים?

2 תגובות:

שרון לוי אמר/ה...

זה לא יעבוד כי במדינה הזו כולם מחרחרים מלחמה ונהנים כשי מלחמה ולא רוצים פתרון של שלום, אחרת כבר ממזמן היה שלום. תחזית מזג אויר החמה היא כמו מטאפורה לאנרגיות שמבעבעות פה במדינה ובגלל זה אין שלום.

ushaservicesonline@gmail.com אמר/ה...

שלום, האם אתה צריך הלוואה מהחברה האמינה והאמינה ביותר
בעולם? אם כן, צור איתנו קשר כעת כי אנו מציעים הלוואה לכולם
קטגוריות של מחפשי חברות או לצוות. אנחנו מציעים
הלוואה בריבית של 3%, צור איתנו קשר באמצעות וואטסאפ +918256953815
ushaservicesonline@gmail.com

הוסף רשומת תגובה